2018. Augusztus 21. Sámuel, Hajna nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Mit tegyünk a téli többletkilók ellen?

A téli étkezések „nagy problémája” a tavaszra megjelenő többletkilók. A hidegebb hónapok alatt jobban kívánjuk a nehezebb, laktatóbb, sokszor zsírosabb ételeket, mint nyáron, és a karácsonyi ünnepek, téli disznóvágások is jó alkalmat szolgáltatnak a túlzásba vitt étkezésekhez.


Talán első hallásra lehetetlennek tűnik, de a testsúlyt megőrző táplálkozás egy kis odafigyeléssel a téli hónapokban is megvalósítható. Ugyanis minden a mértékletességen, a konyhatechnikán és a nyersanyag válogatáson múlik. Ha gyakrabban eszünk kisebb mennyiséget, akkor kevesebb az esélye annak, hogy rosszul leszünk a töltött káposztától, vagy egy nehezebben emészthető zsíros ételtől. A legtöbb probléma abból adódik, ha többféle ételt nagy mennyiségben fogyasztunk, és napjában többször is kizárólag nehezen emészthető, zsíros, illetve olajos ételeket eszünk.

Bevásárlás

Rágjunk lassabban, így előbb kialakul a jóllakottság érzete és az emésztőrendszer munkáját is segítjük azzal, ha nem falatokban nyeljük le az ételt, hanem egy pépesebb állagban kerül a gyomorba a táplálék.Bevásárlásaink során a nyersanyag-válogatásnál legyünk körültekintőek. Ha nem akarunk energia-dús ételeket készíteni, válasszuk a zsírszegényebb húsokat, tejtermékeket, gabonatermékek közül a teljes őrlésű lisztből készülteket, valamint a desszertek esetében részesítsük előnyben a gyümölcs- és tejalapúakat a vaj- vagy margarinkrémesekkel szemben. A mákos-és diósbejgli energiatartalmát is hatékonyan csökkenthetjük, ha a töltelék nagy részét párolt alma alkotja.

Sóra ültetés, grill, római tál

De hiába vettük meg pl. az alacsony energiatartalmú halat, ha rántott hal formájában, ha kiegészítve sültburgonyával, és tartármártással tálaljuk. A bő olajban, vagy bő zsírban sütött ételek hatására észrevétlenül kúszik felfelé a mérleg mutatója. Éppen ezért olyan ételkészítési eljárásokat kell alkalmazni, melyek során minimális zsiradékot használunk fel. Pl.: gőzölés, párolás, teflon-edények, római tál, grillsütő, forró kőlap, alufólia, papírzacskó, sütőpapír, sóra ültetés (kiszórunk egy kilogrammnyi sót a tepsink közepére, befűszerezzük a csirkét, ráültetjük a só közepére, betoljuk az előmelegített sütőbe, és megsütjük); tejföl helyett kefires, vagy joghurtos habarást alkalmazunk; vagy a saját anyagával sűrítjük be az ételeket.
Nem kell lemondania a rántott halról sem, ha megfelelő konyhatechnológiát alkalmazunk. Tepsiben kell elkészíteni. Ehhez előveszünk egy tepsit, amit összemaszatolunk kevés libazsírral. A halszeleteket hagyományos módon bepanírozzuk, beletesszük a tepsibe, a szeleteket kenőtoll segítségével hajszálvékonyan, és egyenletesen – bekenjük olvasztott libazsírral, majd a tepsit fólia nélkül betoljuk a 250 fokra előmelegített sütőbe, és kb. 15 perc alatt elkészül a „rántott hal”. (sülés közben nem kell megforgatni). Ugyanígy készíthetőek a rántott zöldségek is. Több száz – fölöslegesen bevitt – kalóriától szabadítjuk meg a szervezetünket akkor is, ha a salátáink önteteit egy kicsit megváltoztatjuk. A hagyományos majonéz és tejföl alapú mártások, és öntetek helyett használjunk ízesített joghurtokat. Egy pohár natúr joghurtba keverjünk pl. bazsalikomot, rozmaringot, kakukkfüvet, majorannát, pici fokhagymaport, pici sót, borsot stb., és már kész is a fűszeres öntet. A zöldségeket ne csak salátákhoz használjuk fel, hanem köretek részeként is. Pl. pirított, párolt, tepsiben sült rakott zöldségek kerüljenek a tányérra a féladagnyi rizsköret, vagy burgonyapüré mellé.

Együnk kevesebbet, mozogjunk többet

Étkezzünk lassan, jól rágjunk meg minden falatot! Napi ötszöri étkezés javasolt ilyenkor is, de ha elfogyasztunk egy-egy kocka csokit vagy szaloncukrot, az is étkezésnek számit! Az ételek – akár falatkák formájában is – jól adagolhatóak legyenek. Nagyon pici töltött káposztákat készítsünk. A vékonyra vágott szelet húsok is csak két ujjunkat borítsák be, és ne a tenyerünket. A kocsonyát kicsi kompótos tálkákban dermesszük. Apró, de mutatós kis sütemény kockákkal kápráztassuk el szeretteinket, mint önálló fogásnak is beillő tortaszeletekkel. Lehetőleg minden étkezés tartalmazzon „nap-érlelte” zöldséget vagy gyümölcsöt! Édességeknél válasszunk olyan receptet, melyek nagy mennyiségű gyümölcsöt tartalmaznak. Válasszunk kisebb tányérokat! A kisebb tányéron ugyanaz az adag étel többnek tűnik. Lefekvés előtt két-három órával már ne étkezzünk! Ha egy-két pohár alkoholt fogyasztunk, inkább válasszuk a száraz vörösborokat, mert kevesebb energiát tartalmaznak, mint az édes borok vagy likőrök. Mozogjunk minden nap a friss levegőn, ez állhat akár fél óra intenzívebb sétából is, a cél, hogy ne a tv előtt emésszük meg a karácsonyi nehéz falatokat! Fogyasszunk a téli hónapok alatt is óránként 2-3 dl-nyi csapvizet, vagy csapvízből főzött teákat. Egy kis odafigyeléssel csökkenthetők a szervezetünket terhelő, az évszakhoz kötődő kellemetlenségek. A kiegyensúlyozott táplálkozás, a helyes életvitel, a megfelelő mennyiségű és intenzitású testmozgás nemcsak nyáron, hanem a hidegebb hónapokban is megvalósítható.


Szalayné Kónya Zsuzsa
dietetikus, élelmiszeripari mérnök, a
Dietetikai Szolgálat vezetője

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.