2018. Augusztus 20. István, Vajk, Állami ünnep nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Gyógytorna sérült kicsiknek

Tragédia, ha egy gyermek mozgássérülten születik, vagy később betegség, illetve baleset miatt válik mozgásában korlátozottá. Jó tudni, hogy gyógytornával mindenkin lehet segíteni, még a magatehetetlen gyermeken is.


A gyermekek rehabilitációja speciális a felnőttekéhez képest. Ugyanis nem csak a beteg gyermek áll a középpontjában, hanem az őt körülvevő család is. Nagyon fontos megnyerni a gyógytornászoknak a szülőket, mert a gyerek teljes mértékben tőlük függ. Ők vannak vele a nap 24 órájában, az otthonra kiadott gyakorlatokat velük kell gyakorolnia, nekik kell segíteni a kis pácienseket a mindennapi ténykedésükben. Sok türelem és idő szükséges a szülők részéről a gyermek segítéséhez, hősies munka, amit végeznek, bátran mondhatjuk, hogy hősök – mondta Szabados Éva Anna az Orvosi Rehabilitációs és Fizikális Medicina Klinika gyógytornásza. Majd folytatta: A beteg gyermek megváltoztatja a család életét, nagy fizikai és lelki helytállást követel tőlük. Ezért segítik a klinika dolgozói a sérült gyermekkel élő felnőtteket is. A gyógytornász oktatást, tanácsadást nyújt, szükség esetén pszichológus beszélget a családtagokkal. A családok gyakran számolnak be az oktatási rendszer esetleges hiányosságaiból fakadó nehézségekről. Ahhoz, hogy gyermekük óvodába, iskolába járhasson, maguknak kell az utat kitaposniuk, és megtörténhet, hogy a szülő nem tud munkát vállalni, mert nem minden oktatási intézményben megoldott a mozgássérült gyermek napközbeni segítése. Ilyen esetekben az egyik szülő otthon marad a gyerekkel, s rajta, valamint a család ellátásán, házimunkán kívül más dolga nem lévén, beszűkülnek a társas kapcsolatai. Tehát szükség van a pszichológus segítségére.

Gyógyító csoport

A gyermek rehabilitáció célja, hogy a kis beteg visszanyerje teste fizikai működésének azt a részét, melyet elvesztett a születés körüli sérülés, betegség, vagy baleset miatt. Mivel a gyermek fejlődésben van, a cél nem feltétlenül csak az eredeti működési állapot visszaállítása, hanem a fejlődés által meghatározott új szint elérése is. A gyermekek gyógyításának folyamatát egy gyógyító csoport (team) határozza meg. A csoport vezetője a rehabilitációs szakvizsgával rendelkező gyermekorvos, tagjai az ápolók, gyógytornászok, pszichológus, neuropszichológus (az idegrendszer betegségeivel foglalkozó lélekgyógyász), logopédus, ergoterapeuta (a mindennapi tennivalók elvégzéséhez szükséges összehangolt mozgást gyakoroltató specialista), gyógymasszőr, fizikoterápiás asszisztens, konduktor (sérült idegrendszerű gyermekek fejlesztésével foglalkozó szakember), gyógypedagógus és dietetikus (a betegek megfelelő táplálásával foglalkozó szakértő).

Játékos gyakorlatok

A team elsőként felállítja a rehabilitációs célt, s az ennek eléréséhez szükséges lépéseket, majd elkezdik a gyógykezelést: a gyógytornászok például izomerősítést, ízületi mozgásterjedelmek növelését, mozgásképesség javítását, egyensúlyfejlesztést végeznek. Felmérik, hogy milyen segédeszközökre van szüksége a gyermeknek, kipróbálják, és megtanítják használatát a csemetének és szüleinek. Gyógytornát végeznek: átmozgatják a gyermeket, majd állapottól függően a lurkót magát is aktivizálják. Csecsemőkorban az úgynevezett elemi mozgásminták gyakoroltatása lehet célravezető, tehát az elemi formában meglévő ülés-, kúszás-és járásmozdulatok gyakoroltatása. A kisdedeknél a tornát a játszás jelenti, mely a gyógytornász által kiváltott céltudatos, irányított mozdulatokkal éri el a célját. Óvodás korukban már szívesen végrehajtanak játékos feladatokat a gyerekek, míg 6-7 éves koruktól a legtöbb esetben motiválja őket a gyakorlás, a tanulás, s kevesebb „cselt” kell bevetni a gyógytornászoknak a sikeres együttműködés érdekében. A különféle labdák, szalagok, zsámolyok, lejtők, egyensúlyozó eszközök és a kerekesszékből is hajtható bicikli jó eszközök a gyakorlásra, erősítésre.

Állítógép, járógép

Azokat a gyermekeket, akik nem tudják függőleges testhelyzetüket megtartani, állítógéppel segítik álló helyzetbe, illetve egy speciális, az állást és a járást is megéreztető eszközzel gyakoroltatják lépegetni. Bordásfalnál járást előkészítő feladatokat gyakorolnak a lehetőség szerinti leghelyesebb járásminta elérése érdekében. Az ideális járássegítő segédeszköz (pl. gurulós járókeret, hárompontos bot) kiválasztása után a járásgyakorlás is megkezdhető. Az ortéziseknek nevezett testközeli eszközök egy-egy végtag megfelelő helyzetben megtartását szolgálják. Ennek is felmérik az igényét. Például a befordult bokát minél közelebb hozzák ép helyzetéhez, és csak utána járatják a beteget, ezzel megelőzve a későbbi eltorzulásokat. Gyakoroltatják a beteggel az ágyról kerekesszékbe, onnan a WC-re ülést is. A családtagoktól azt kérik, csak a legszükségesebb segítséggel éljenek, s azt szorgalmazzák, hogy hadd legyen a csemetéjük minél önállóbb. Ezzel a szülőket is védik, hiszen idővel fizikálisan a gyermek cipelése egyre nagyobb nehézséget fog jelenteni. A mozgásterápia sorozat végéhez közeledve a családot is bevonják a foglalkozásokba, és megtanítják velük azokat a gyakorlatokat, amiket már biztonsággal tudnak végezni a lurkókkal otthon is. Ekkor már házi feladatot is adnak.

Gyakorlás, önállóság

Vannak olyan kis betegek is, akiknél nem várható jelentős javulás, de velük is van tennivaló. Esetükben a passzív átmozgatás, pozícionálás (előnyös testhelyzetek tanítása, egyes testrészek korrekt helyzetben történő elhelyezése, akár segédeszközökkel történő rögzítése) kerül előtérbe, mindezek legfőbb célja a szövődmények megelőzése. Ilyenkor is szorgalmazzák az aktív tornát a gyógytornászok a meglévő képességek megtartására, javítására. Mérsékelten mozgáskorlátozott betegeknél a hely- és helyzetváltoztatás fejlesztése a legfőbb cél. Fontos teendő a járás előkészítés, és fejlesztés, a kerekesszék önálló kezelésének megtanítása, továbbá a fent említett átülések begyakoroltatása. Az enyhe fokú mozgáskorlátozott gyermekeknél a lehető legteljesebb funkció, és a korának megfelelő önállóság elérése a cél. A felső végtagok érintettsége esetén a kézügyesség fejlesztése kulcsfontosságú feladata a gyógytornásznak és az ergoterapeutának. Nagyban megnehezíti a mozgásterápiát, ha a gyermek figyelmi, értési vagy beszédfunkciói is sérültek, ilyenkor nélkülözhetetlen segítséget nyújt a gyermek-neuropszichológus és a logopédus. Előfordul, hogy a betegség kihat a táplálkozásra is. Ebben az esetben dietetikus is részt vesz a team munkájában, táplálkozás rehabilitációt végez az ápolási személyzettel együttműködve.

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.