2018. Július 22. Magdolna nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Egészséges és szórakoztató az úszás

Az úszás egy olyan sport, mely nemcsak egészséges, de szórakoztató is egyben. Bármely életkorban időseknek és fiataloknak egyaránt javasolható, könnyen elsajátítható mozgásforma. Jótékony hatással van a szervezet különböző funkcionális rendszereire.


Fejleszti a légző rendszert, ugyanis légzésszabályozásra ösztönöz. Rákényszerít arra, hogy a légzésünk egyenletesebbé, mélyebbé váljon, így csökkenti a percenkénti légvételek számát. Úszás során a tüdőnknek olyan területei is átszellőznek, melyek a mindennapok során nem vesznek részt a nyugodt légzésben. Javítja a szervezet oxigénellátását, valamint az anyagcserét. A víz hidrosztatikai nyomásának hatására a belégzést nehezíti, erősítve ezáltal a légzőizmokat, a kilégzést pedig megkönnyíti. Rugalmasságot biztosít, ezáltal segíti a mellkaskosár tágulékonyságát, és növeli a légzőkapacitást. A víz fölötti párás levegő portól mentes, így kifejezetten alkalmas asztmás megbetegedések esetén. Rendszeres gyakorlás hatására a légzés gazdaságosabbá és hatékonyabbá válhat. Ez a mozgásforma pozitívan hat az izomrendszerünkre is. Számos sporttal, például a biciklizéssel ellentétben ez nemcsak egy adott testtájra, hanem az egész szervezetre hatással van.

Fájdalomcsillapító

Úszás során egyaránt mozog a nyak, a vállak, a karok, a csípő és a lábak. Izomnyújtó és lazító hatása van, fokozza a rugalmasságot, mozgékonyabbá teszi az ízületeket. Ha megfelelő intenzitással végezzük, fejleszti az állóképességet és az izomerőt. Mivel sok energiára van szükség a kivitelezéséhez, ezért fogyókúrás programba is beleépíthető. A felhajtó erő révén a vízben nem kell a saját súlyunkat cipelnünk, így túlsúly esetén ízületkímélő módon lehet a testsúlycsökkentést elkezdeni. Erősíti a törzsizmokat, a mell-és a mély, hosszanti hátizmokat, ezáltal a tartáshibák megelőzésének hatékony eszköze. Segítik a helyes testtartás kialakítását és tudatosítását. Hatékony mozgásforma csont-és ízületi megbetegedéseknél, gerinc deformitásoknál, balesetek és műtét utáni állapotoknál. Kiválóan alkalmas hát és derékfájdalmak esetén is. Ülő és mozgásszegény életmódunk miatt, ezek a problémák ma már nemcsak az időseket, hanem a fiatalabb korosztályt is érintik. Úszással, ha rendszeresen végezzük, megelőzhetjük illetve kezelni is tudjuk ezeket a fájdalmakat.

Betegségmegelőző

A víz hideg hőmérsékletet összehúzza az erek falát, tehát érszűkítő hatása van, így kiváló értorna is egyben. A nagy ereink az izmokba vannak beágyazva, így mozgás közben, az izmok pumpáló nyomást fejtenek ki. Ez a pumpáló hatás, valamint a légzés során kialakult mellkasi szívóhatás, javítja a vér és a nyirokkeringést. Mozgás során a víz felhajtó ereje, és tehermentesítő hatása könnyíti a szív munkáját. Csökkenti a szívinfarktus és az agyvérzés kialakulásának kockázatát. Csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, valamint a nagy energia befektetés miatt hosszú távon edzett szív alakulhat ki, amely szintén megelőző hatással van a különböző szív és érrendszeri betegségek kialakulásában. A víz, mint közeg kedvezően hat a lelki világunkra is, frissíti szervezetünket. Ha beleéljük magunkat az úszás folyamatába és kihasználjuk a víz hullámzását, akkor ez nagyon jó lazító hatással van ránk. Csökkenti a depressziót, és a szorongást, segíti levezeti a szervezetben felgyülemlett stresszt. A levezetett feszültséggel pedig megnő a szervezet energiaszintje.

Szabályos úszásmód

Úszás során soha ne feledkezünk meg a bemelegítésről és a levezetésről sem. Mikor belemegyünk a vízbe, időt kell hagyni arra, hogy a szervezetünk alkalmazkodjon a megváltozott környezethez. Meg kell szokni a víz hőmérséklettét, be kell melegedni az izmoknak és ízületeknek. Éppen ezért először lassú tempóban kezdjünk neki az úszásnak. Kb. 5 perc elegendő lesz, és ugyanennyi időt kell hagyni a levezetésre is. Ezektől függetlenül minimum 20 percig tartó folyamatos tempóban végzett úszás ajánlott. Próbáljuk szabályosan kivitelezni az úszás technikáját, ugyanis csak ebben az esetben fogja kifejteni a pozitív hatását. Rosszul kivitelezett technikának számít az, amikor mellúszás közben a fejünket a vízből kiemelve tartjuk meg. Ez nem tesz jót sem a gerincünknek, sem pedig az izomzatnak, arról az elveszített többlet energiáról nem is beszélve, amit arra fordítunk, hogy megtartsuk a fejünket a víz felett. Ez nyak és vállfájdalmakhoz vezethet, ugyanis ezeket az ízületeket megtartó izmok, folyamatos működésben vannak, nem tudnak ellazulni. Ha nem tesszük bele a fejünket a vízbe, akkor a légzésünket sem fogja fejleszteni az úszás.
A mindennapi rohanó világunkba ápolni kell, mind a testi és mind a lelki egészségünket. Erre az úszás egy nagyon jó lehetőséget kínál. Kedvező élettani hatásaival nagyon fontos szerepe van a különböző betegségek megelőzősében, így mindenkép érdemes erre időt fordítanunk.


Pető Zsuzsanna
gyógytornász,
Onkológiai Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.