2018. Szeptember 23. Tekla nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Mozgás, napfény, kalcium

Mindenkit fenyeget a csontritkulás, ezért érdemes tenni a megelőzéséért. A rendszeres mozgás a kulcs – tudtuk meg a gyógytornásztól.


Az egészségügyi világszervezet (WHO) felmérése szerint a csontritkulás (osteoporosis), a szív és érrendszeri és a daganatos megbetegedések mellett a harmadik legjelentősebb egészségügyi kihívás lett világszerte. A csontritkulás a legjobban fenyegeti a sovány testalkatú, a helytelenül táplálkozó, a dohányzó, a változó korban lévő, a keveset mozgó személyeket és azokat, akik örökölték az osteoporosisra való hajlamot. Kedvez a betegségnek a hosszú ideig tartó fekvés (pl. műtét után), tartós gipszkötés, sokízületi gyulladás és egyéb belgyógyászati betegségek – mondta Molnár Antalné a Belgyógyászati Klinika „A” Épületében dolgozó gyógytornász, diabetológiai oktató (edukátor).

Csonttörések

A csontritkulás a felnőtt lakosság kb. 10 százalékát érinti. Európában, Japánban és az Egyesült Államokban közel 75 millió beteg, ismereteink szerint a világon 200-250 millió ember él csontritkulással. Magyarországon mintegy 600 ezer nőnek és 300 ezer férfinak van csontritkulása, és szinte ugyanennyi ember D-vitamin-hiányos. Ezek következménye az évente 30 ezer embert érintő csigolyatörés, és 50 ezer egyéb csonttörés. Utóbbiakból 14 ezer csípőtáji, 27 ezer csuklótáji, és 9 ezer felkartörés. Leggyakrabban az idős emberek esnek el. Ennek következtében a csonttörés, a tartós gipszkötés, a mozdulatlanság segíti a csont további leépülését. A gyógyulás után az illető óvatos, kevésbé mozog attól félve, hogy ismét elesik. A mozgásszegény életmód edig csontritkuláshoz vezethet.

Biztonságos otthon

Az elesések megelőzéséért tanácsos biztonságossá tenni az idős emberek otthonát. Érdemes:a fürdőszoba padozatára csúszásgátlót helyezni; gumiszőnyeget rakni a kádba, zuhanyzóba; kapaszkodót szerelni a kád, a zuhanyzó, a WC mellé, a falra; a hálószobában az ágy mellé tenni egy elemlámpát, az elektromos vezetékeket kábeltakaróba rejteni a fal mellé, felszedni vagy rögzíteni a szőnyegeket; megszüntetni a küszöböket; kiválogatni, illetve eltenni az útból a felesleges bútorokat; csúszásmentes padozatot lerakni a konyhában; korlátot szerelni a lépcsők mindkét oldalára. Nem tanácsos: felkenni a padozatot és a lépcsőt csúszós ápolószerrel; szőnyeget használni a konyhában. Élelmiszerboltban bevásárlókocsit tolva tanácsos vásárolni, nem kosárral cipekedni. Ha mégis a szatyrot, kosarat szokta meg az idős ember, és nem akar változtatni, akkor kettőt vegyen magához, és mindkét kezében vigye haza a bevásárolt holmit, kiegyenlítve gerince terhelését. Ne derékból emeljen, hanem guggoljon le a felemelendő tárgyhoz, és vele együtt álljon fel. Zárt cipőben járjon a lakásban, és ne hordjon hosszú ruhát, nehogy elbotoljon benne.

Veszélytelen hétköznapok

Az otthontól távol is érdemes figyelni a biztonságra. Élelmiszerboltban bevásárlókocsit tolva tanácsos vásárolni, nem kosárral cipekedni. Ha mégis a szatyrot, kosarat szokta meg az idős ember, és nem akar változtatni, akkor kettőt vigyen belőle, és mindkét kezében vigye haza a bevásárolt holmit, kiegyenlítve gerince terhelését. Vasalásnál olyan magasra állítsa a vasalódeszkát, hogy ne kelljen lehajolnia munka közben. Üléskor ne tegye keresztbe a lábát. Emeléskor ne derékból emeljen, hanem guggoljon le a felemelendő tárgyhoz, és vele együtt álljon fel. Ne hordjon otthon papucsot, zárt cipőben járjon a lakásban is. Ne hordjon hosszú ruhát, nehogy elbotoljon benne.

Napfény, mozgás, táplálkozás

Azt, hogy fiatalkorban kinek mennyi a legnagyobb csonttömege, és milyen mértékben veszti el, 60-80 százalékban a szüleitől örökölt gének befolyásolják, 20-30 százalékban egyéb kockázati tényezők határozzák meg. A napfényen való tartózkodással, mozgással, egészséges táplálkozással megerősíthetők a csontok. A napfény a bőrön keresztül bejut a szervezetbe, ott D-vitaminná alakul és erősíti a csontot. A csontsejtek fontos ingere a mozgás. Hatására megnő a csont tömege, sűrűsége. A csontritkulás megelőzése szempontjából a függőleges helyzetben végzett mozgásfajták a legjobbak, mint pl. a labdajátékok: pl. kézi-, kosár-és röplabda, tánc, aerobic, futás, kocogás, tempós séta, kerékpározás. A kerti munka is kiváló erőnlétet ad. Rendszeres testmozgással, a hasizom és a hátizom erősítésével megizmosodnak a testtartást segítő izmok. A gyógytornászok a beteg állapotához igazítják a mozgásformát aszerint, hogy milyen stádiumban van a csontritkulása. Az emberek általában túl nagy jelentőséget tulajdonítanak a kalciumban dús táplálkozásnak, pedig a mozgás sokkal jobban erősíti a csontot. De a kalcium is segíti a csont erősítését, különösen a zöld növények fogyasztása által, úgymint a spenót, brokkoli, káposztafélék, zöldborsó, spárga, petrezselyem. Továbbá hasznos a zab, a citrom és a tejtermékek sora is.

Árulkodó jel

Aki úgy veszi észre, hogy nem éri el azt a felső polcot, amit korábban használt, vagy nagy rá a kabát, hosszú a szoknya, a nadrág, annak jó tudni, hogy ezek a csontvesztés árulkodó jelei lehetnek. Belgyógyászhoz, reumatológushoz, vagy nőgyógyászhoz kell fordulni a tünetekkel. Ő csontsűrűség-mérésre küldi a beteget, és a lelettől függően szakorvoshoz. De nem tanácsos ezeket a jeleket megvárni, érdemes egész életen át rendszeresen sportolni. Soha nem késő elkezdeni! A változókorban kiemelkedően fontos a mozgás, mind a nők, s mind a férfiak esetében. Minél tovább mozgunk, annál tovább élünk, és ki ne szeretne hosszú, egészséges életet? Az egészséges táplálkozás mellett a mozgás az ára. Tessék elkezdeni!

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.