2018. Augusztus 19. Huba nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Az egészséges kismama táplálkozása

A terhesség általában nem váratlan esemény, ezért fontos, hogy a leendő édesanya tápanyagraktárai legyenek feltöltve. A megfelelően táplálkozó egészséges kismama a terhesség alatt 9-12 kg-ot hízik. Túlsúlyos kismamáknál ennél kevesebb 7-8 kg súlygyarapodásra kell törekedni.


Az 1. trimeszterben havi 0,5 kg, a 2. trimeszterben heti 20-30 dkg, a terminus utolsó harmadában, heti 0.5 kg az optimális súlygyarapodás. A várandósság alatti energiaszükségletet a terhes nő életmódja, testi aktivitása, fogamzás előtti testtömege, életkora, tápláltsági állapota, esetleges betegségei, és az éghajlat befolyásolja. Az energiaszükségletet mindig egyénre szabottan kell meghatározni.

Tápanyagszükséglet

A terhes anya energiaszükséglete kb. 15 százalékkal növekszik, ami azt jelenti, hogy mintegy 300 kcal-val (1260 kJ) több energiát kell fogyasztania, ha mindvégig változatlanul dolgozik, tornázik. (300 kcal van pl. 0,5 kg cseresznyében, 1 kg almában, 0,5 l tejben, 10-12 dkg sajtban). Amennyiben fizikai aktivitása csökken, 200 kcal-nál többel ne növelje napi energiafogyasztását. Túlzott súlynövekedés esetén ugyanis nagyobb a terhesség alatti komplikációk előfordulásának veszélye. Tehát szó sincs arról, hogy kettő helyett egyen a kismama! Amiből többet szükséges fogyasztani: növekszik a fehérjeigény 15-20 százalékkal, A-, C-, E-, B-vitaminok, a cink, és a jódigény 25-30 százalékkal nő Ca-ból, P-ból és Mg-ból pedig 50-60 százalékkal kell növelni a fogyasztást. Számottevően nő a D- vitamin-igény is és a folsavszükséglet is megkétszereződik.

Mit egyen a kismama?

Az étrendet az egészséges táplálkozás alapelvei szerint kell összeállítani. Naponta rendszeresen, 4-5 alkalommal, változatos és kiegyensúlyozott étkezésre van szükség. A napi 10 grammal megnőtt fehérjeszükséglet sovány húsokkal, zsírszegény húskészítményekkel, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó tengeri hallakkal, napi 0,5 l alacsony zsírtartalmú tejjel, vagy tejtermékkel, valamint tojás fogyasztásával pótolható. A húsok húskészítmények, kiváló jól felszívódó forrásai a vasnak és a B12- ,B6- vitaminnak, cinknek. A belsőségek kiváló vasforrások ugyan, de túl gyakran ne fogyasszon belőlük magas A-vitamin tartalmuk miatt. A tej és tejtermékek a leggazdagabb kálciumforrások és jelen van bennük a kálcium hasznosulásához szükséges D-vitamin is. Javasolt a zsírszegény tej, túró kefir, joghurt, sajtok, a penésszel érő sajtok kivételével. Mérséklendők: a vaj és a tejszín. A fokozott szénhidrátszükséglet teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldség és főzelékfélékkel, száraz hüvelyesekkel fedezhető. Fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyér fogyasztandó. Heti 2-3 alkalommal burgonya is kerüljön az asztalra.

Telítetlen zsírsavak

Fontos a zsiradékfogyasztás csökkentése a nyersanyag megválogatása által és változatos ételkészítési eljárások alkalmazása. Sovány húsok, zsírszegény húskészítmények, tej és tejtermékek választása célszerű. Javasolt ételkészítési eljárások: főzés, párolás, teflon edényben, cserépedényben, alufóliában, sütőzacskóban, való sütés illetve grillezés. A zsiradékszükséglet fedezésére a kismama kevés növényi olajat és olajos magvakat fogyasszon, ezek kiváló forrásai a telítetlen zsírsavaknak. A többszörösen telítetlen zsírsavak a magzat idegrendszerének kifejlődését segítik, ennek pótlására tengeri halak fogyasztása ajánlatos heti kétszer. Kerülendő: a bő illetve használt olajban sütés. Szendvicsre kenhető kevés vaj, vagy sovány túróból vagy sajtból készült szendvicskrém. A C-vitamin-igény kielégítésére naponta többször kerüljön az asztalra főzelék, nyers saláták, friss gyümölcsök, (50 dkg naponta). A folsav igény fedezésére még ezen felül olajos magvak és tojás, búzacsíra, avokadó fogyasztása is javasolt. Kerülendők az üres luxus kalóriák, az ételek, italok édesítésére kevés méz fogyasztását javasoljuk. A legjobb ital a tiszta víz.

Kímélő fűszerezés

A túlzott sózás elhagyandó, mert nő a magas vérnyomás és a vizenyő kialakulásának veszélye. Javasolt a jódozott só használata. A kímélő fűszerezést javasoljuk, célszerű friss és száraz fűszernövényekkel ízesíteni az ételeket. Kerülendők a félkész, és a készételek, valamint az un. kényelmi termékek (pl. leves- és mártáspor, leveskocka, salátaöntet), amelyek a só mellett sok zsírt és adalékanyagot is tartalmazhatnak. Az élvezeti szerek: a dohányzás és az alkoholfogyasztás ártalmas a magzatra, a túlzott kávéfogyasztás sem jó. Gyógyszereket csak orvossal megbeszélve szedjen a kismama.

Étkezéssel befolyásolható rendellenességek:

Reggeli émelygés hányinger, hányás: az első hónapok során, gyakran a várandósság első jeleként mutatkozik. Feltehetően a hormonrendszer változásainak, vagy a B-vitamin-hiánynak tudható be. Megoldást nyújthat az ágy mellé készített keksz, kétszersült, tej, gyümölcslé, vagy tea, amelyből ébredés után fogyasztva egy keveset a kismama a panaszok csökkentésére. Napközben egyszerre csak kis mennyiséget egyen és igyon a várandós nő.

Székrekedés: a várandósság alatt gyakran fellépő nehézség, amely a nagy rosttartalmú ételek (zöldség, gyümölcs, zabkorpa, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek, barna rizs, gabonafélék), savanyított tejtermékek fogyasztásával elkerülhető és kezelhető. Fontos a megfelelő folyadékfogyasztás – lehetőleg víz – , valamint az emésztés serkentéséhez fontos a testmozgás is, amely hozzájárul a renyhe bélmozgás és a visszeres pangás okozta nemkívánatos aranyér elkerüléséhez is.

Gyomorégés: gyakran ég a kismamák gyomra, megoldást jelenthet, ha gyakran fogyaszt a megszokottnál kisebb mennyiségű ételt. Közvetlenül étkezés után ne feküdjön le, hanem sétáljon kicsit, vagy végezzen könnyed tornagyakorlatokat. Alváshoz támassza alá a fejét, és a felsőtestét, hogy megelőzze a gyomorsavnak a nyelőcsőbe való visszaáramlását. Kerülje a puffasztó, erősen fűszerezett, nehezen emészthető ételeket.

„Kívánósság"
„Kívánósság", aversió a várandósság alatt a nő érzékenyebbé válhat a szagokra, és az ízekre,
megundorodhat az addig kedvelt ételektől, és megkívánhat olyanokat, amelyekre előzőleg rá sem bírt nézni. Mindez nem jelent problémát, ha a magzat és az anya szervezete számára nélkülözhetetlen tápanyagok megfelelő mennyiségű fogyasztása nem forog veszélyben.

Étrendkiegészítők?

Ha az egészséges, jó étvágyú, várandós nő rendszeres, kiegyensúlyozott, változatos és szélsőségektől mentes táplálkozás esetén kellő mennyiségben fogyaszt vitamint és ásványi anyagot a magzat megfelelő fejlődéséhez, akkor nem feltétlenül szorul étrendkiegészítőre.

Terheléses vércukorvizsgálat

A 24-28. terhességi héten végzik. Éhomi vércukor vizsgálat után, 75g cukrot tartalmazó oldat fogyasztása után mérik a VC értékeket 60 és 120 perc elteltével. Az eredményt 7, 8 mmol/l értékig fogadjuk el, efölött terhességi diabéteszről beszélünk. A kismamának feltétlenül meg kell beszélnie az egyénre szabott étrendet a dietetikussal.

Papp Edit
dietetikus
Dietetikai Szolgálat

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.