2018. Június 25. Vilmos nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  A jó közérzet kelléke a sportolás

Az egészséges emberek mindennapi tevékenységük során nem is figyelnek arra, hogy milyen komoly munkát végez szervezetünk a létfenntartás érdekében.


Ha mozdulatlanságra vagyunk ítélve, betegség, vagy baleset miatt, akkor döbbenünk rá, hogy mit is jelent mozogni. Mozgás nélkül életképtelenek, kiszolgáltatottak vagyunk. A mozgás életünk része, mégsem vagyunk tisztában azzal, milyen hatást gyakorol szervezetünkre.

Kedvező hatások sorozata

Bármilyen típusú mozgásról is van szó, általa pozitív hatások sorozata éri szervezetünket: javul a koordináció, csökken az emlő-és a vastagbélrák előfordulása, javul a légző-és a keringési rendszer működése, a szervek oxigén ellátása, növekszik az állóképesség, erősödik az immunrendszer. Csökken az idegrendszer feszültsége a szerotonintermelés (fájdalomcsillapító, stressz oldó hatás) miatt, az endorfintermelés következtében jobb a közérzet. Az ízületek „olajozásának” hatására csökken a fájdalom, a merevség. Növekszik a HDL, azaz a „jó” koleszterin szintje, csökken az LDL, a „rossz” koleszterin szintje, mérséklődik az érrendszerben a plakkok lerakódása, ezáltal kevesebb a szívinfarktus, az ér eldugulásának (embólia) esélye. A bőrön át felesleges anyagok távoznak az izzadás révén, növekszik a szexuális késztetés (libidó), csökken a merevedési zavar. Aa gravitáció ellen ható testmozgásokkal (olyan mozgások, mely sorána láb a talajhoz ér, pl. séta, kocogás, futás, tánc, labdajátákok) megtartható a csonttömeg. Az izomzat erősítésével javul a koordináció, az erős izomzat véd az eleséstől. Cukorbetegség esetén az inzulin jobban kifejti a hatását, kedvezőbb a vércukorszint.

Betegségek elkerülése

Már csak a jótékony hatások miatt is érdemes bármilyen, számunkra elfogadható, kivitelezhető mozgást választanunk, és rendszeresen végeznünk. Akkor is érdemes mozognunk, ha el szeretnénk kerülni a mozgásszegény életmód okozta problémákat, úgymint: elhízás, ízületi bántalmak, magas vérnyomás, cukor-és vesebetegség, depresszió, érszűkület, szívelégtelenség, menstruációs zavarok, libidó hiánya. Vesebetegség kialakulásakor számolni kell a szövődményekkel is (magas vérnyomás, csontritkulás, vérszegénység, idegrendszeri bántalmak, depresszió), melyek tovább korlátozzák a beteget a mozgásban, sportolásban. Vannak azonban lehetőségek a mozgásra a dializált betegek részére egyes dialízis központokban a kezelés alatt is: pl. szobakerékpár, gumiszalag használata, jóga. Két kezelés között napok telnek el, többféle mozgás közül lehet választani: gyaloglás, biciklizés, aerob mozgások, mint pl. kocogás, úszás, biciklizés, aerobik, tánc, túrázás stb. nordic walking, úszás, jóga. Egy görög kutatás alapján jelentősen javult a depresszió már 6 hónap után azoknál a dializált betegeknél, akik valamilyen edzést végeztek, de az edzés abbahagyása után egy évvel később sem estek vissza a búskomorságba. Ugyanis nem volt izomtömeg vesztés, nagyobb fokú önellátásra voltak képesek, nem sorvadtak az izmaik, ezáltal javult az életminőségük, kevesebb kórházi ápolásra volt szükségük.

A cukorbetegek is sportolhatnak

A debreceni vesebeteg egyesület vezetője gyógytornász segítségét kérte, és jelenleg hetente egyszer edzésen vesznek részt a betegek. Személyre szabott mozgásgyakorlatokat végeznek, jó hangulatban, egymást segítve tornáznak. Ugyanakkor nekik is figyelembe kell venni a mindenkire érvényes szabályokat: lehetőleg orvosi felügyelet mellett kezdjen el mozogni aktívan az, akinek valamilyen betegsége van, vagy túlsúlyos. Csak fokozatosan terhelje szervezetét, az egyéni teherbíró képességtől függően, kánikulában, a déli órákban ne sportoljon. Mindig legyen a közelében folyadék, törölköző. Légáteresztő öltözékben mozogjon, ami nem akadályozza a testedzésben. Cukorbetegek is mozoghatnak, azonban sokkal szorosabb vércukorszint ellenőrzés mellett, hiszen a mozgással jóval több kalóriát égetnek el. Náluk mindig legyen vércukormérő készülék, és cukor, vagy cukros folyadék, ha az intenzív mozgás miatt hirtelen lecsökkenne a vércukor szintjük. Lázasan, megfázva ne sportoljon senki!
Végezetül egy idézet Monspart Sarolta tájfutó világbajnoktól, aki nagyszerű előadást tartott a XX. Debreceni Nefrológiai Napokon: „Tapasztaljuk, érezzük meg, hogy a jó közérzet, az egészség elengedhetetlen kelléke a rendszeres testedzés, a sportolás!”

Körtvélyesiné Bari Krisztina
dializáló főápoló
Extracorporális Szervpótló Centrum
Klinikai Központ
Debreceni Egyetem

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.