2018. December 15. Valér nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink! 

A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Kardiológiai és Szívsebészeti Klinikája (Klinika) az Auguszta főhercegnő fővédnöksége alatt 1914-ben átadott épületben (Auguszta Klinika) és az 1993-ban mellé épített szívsebészeti szárnyban működik. Maga a főépület 2008-ban Európai Uniós támogatás felhasználásával jelentősen megújult. Az eredetileg a tüdőbetegek ellátására épült szanatórium funkciója a több mint egy évszázad során számos alkalommal változott, a tüdőgyógyászat az I. sz. Klinikai Telepre került, az eredetileg önálló Kardiológiai és a Szívsebészeti Klinika 2007-ben történt egyesülésével alakult ki a jelenlegi struktúra.

A Klinika ellátási területe az Észak-Alföld és Észak-Magyarországként definiált régió, az ellátandó betegek száma a legmagasabb progresszivitási szinten meghaladja a 2 milliót. A szakmai profil a felnőtt kardiológia és felnőtt szívsebészet csak nem teljes spektrumát felöleli: a nem-invazív kardiológiát, az invazív, katéteres kardiológiai diagnosztikát és műtéteket a koronária, aritmia és szervi szív problémák kezelésére, a nyitott szívműtéteket és a minimál invazív szívsebészeti beavatkozásokat.

A kardiológia és a szívsebészet rohamos fejlődése újabb és újabb lehetőséget kínál a diagnosztikában és a terápiában. Célunk, hogy az új eljárásokat minél rövidebb időn belül meghonosítsuk, betegeink számára is elérhetővé tegyük.

Prof. Dr. Csanádi Zoltán
Intézetvezető



Kardio Magazin

<< előző oldal


  A beteg tájékoztatása, segítése

Ha orvoshoz megyünk, vagy befekszünk a kórházba, számos kérdésünkre szeretnénk választ kapni a betegségünkkel, a kezeléssel kapcsolatban. Az egészségügyi törvény is biztosítja a beteg számára a „megfelelő kommunikációt”. Mit értünk ez alatt?


A gyógyítás személyek közötti tevékenység, melynek fontos eszköze a kommunikáció, mellyel információt szerzünk, és cserélünk, cselekvésre késztetünk, befolyásolhatjuk az egyént, a pácienst. A kommunikáció milyensége kihat a beteg érzelmi világára, viszonyulására, döntéseire, végső soron a gyógyulásra.

Szavak és testbeszéd

A teljes valós üzenet észleléséhez a szóbeli kommunikáció mellett fontos a nem szavakban kifejezett (nonverbális) jelek észlelése is (testbeszéd), mint pl. a gesztusok, a testtartás mellett az érzelmet tükröző mimika és a megértést tükröző tekintet. Pl. fontos eszköz a változások észlelése a gyógyulási folyamatban. A betegellátás során akkor megfelelő a kommunikáció: ha a beteg elégedett vele; ha a másik személlyel való együttérzés (empátia), türelem, tisztelet és tolerancia jegyében zajlik; ha együtt jár a szóbeli információcsere és a testbeszéd; ha a beteg számára érthető a tájékoztatás; ha nem alakul ki agresszív helyzet, illetve ha konfliktus jön létre, azt kezelni tudja a gyógyító, ápoló személy. A kommunikációban jelentősen gátolt beteg számára lehetővé kell tenni a tájékozódás és a személyi segítés feltételeit (pl. jelnyelvi tolmács, írásos kommunikáció.)

Tájékoztatás

Az egészségügyi törvény is biztosítja a beteg számára a „megfelelő kommunikációt”. Az önrendelkezéshez való jog alapja a megfelelően gyakorolt tájékoztatatáshoz való jog. E szerint tájékoztatni kell a beteget a vizsgálati eredményekről a terápiás lehetőségekről, ezek eredményeiről, a várható kockázatokról, az esteleges szövődményekről. A beteg megfelelő tájékoztatás után hozza meg döntését a terápiás lehetőség elfogadásáról vagy elutasításáról. A beteg „írásos, tájékozott beleegyezését”, vagy „elutasítását” dokumentáljuk.

Meggyőzés

A sebészeti szakmákban főleg a csonkolásnak, vagy a beteg egyes képességeinek csökkenését okozó kezelések kapcsán kiemelt jelentősége van a megfelelő „meggyőző kommunikációnak”. Ez azt jelenti, hogy a beteg az adott helyzetet és a kínálkozó lehetőséget, illetve lehetőségeket megértette, elfogadta és azonosult vele. Ennek sikerességében nagy szerepet játszik a tájékoztatásra fordított idő, lehetőség szerinti írott segédanyagok átadása, szükség szerint újbóli megbeszélés és a betegnek a tájékoztatásra adott reakciójának megvárása. A beteg a fontolgatási, döntési szakban az adott problémáról többször is többfelé kérdez. Szükség esetén kellő empátiával, udvariassággal, türelemmel irányítsuk a válaszadáshoz a megfelelő hatáskörrel rendelkező orvoshoz, vagy nővérhez, ápolóhoz, illetve más szakterületen foglalkoztatott egészségügyi dolgozóhoz.
Végső soron a jó kommunikáció eredményeként elmondható: „A megértés hozzásegít az elfogadáshoz, az elfogadás pedig a gyógyulás feltétele.” (Joanne Kathleen Rowling). Mivel ez egy kicsit azt sugallja, hogy az elfogadás egyenlő a gyógyulással, ezért az idézetet úgy egészítem ki, hogy az elfogadás a gyógyulás egyik feltétele.


Gál Lászlóné
főnővér
Fül-Orr-Gégészeti-és Fej-Nyaksebészeti Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.