2020. Június 03. Klotild nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink! 

A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Kardiológiai és Szívsebészeti Klinikája (Klinika) az Auguszta főhercegnő fővédnöksége alatt 1914-ben átadott épületben (Auguszta Klinika) és az 1993-ban mellé épített szívsebészeti szárnyban működik. Maga a főépület 2008-ban Európai Uniós támogatás felhasználásával jelentősen megújult. Az eredetileg a tüdőbetegek ellátására épült szanatórium funkciója a több mint egy évszázad során számos alkalommal változott, a tüdőgyógyászat az I. sz. Klinikai Telepre került, az eredetileg önálló Kardiológiai és a Szívsebészeti Klinika 2007-ben történt egyesülésével alakult ki a jelenlegi struktúra.

A Klinika ellátási területe az Észak-Alföld és Észak-Magyarországként definiált régió, az ellátandó betegek száma a legmagasabb progresszivitási szinten meghaladja a 2 milliót. A szakmai profil a felnőtt kardiológia és felnőtt szívsebészet csak nem teljes spektrumát felöleli: a nem-invazív kardiológiát, az invazív, katéteres kardiológiai diagnosztikát és műtéteket a koronária, aritmia és szervi szív problémák kezelésére, a nyitott szívműtéteket és a minimál invazív szívsebészeti beavatkozásokat.

A kardiológia és a szívsebészet rohamos fejlődése újabb és újabb lehetőséget kínál a diagnosztikában és a terápiában. Célunk, hogy az új eljárásokat minél rövidebb időn belül meghonosítsuk, betegeink számára is elérhetővé tegyük.

Prof. Dr. Csanádi Zoltán
Intézetvezető



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Testhezálló testmozgás

Elöregedő társadalomban élünk, a fiatalabb korosztály aránya csökken, az idősebbek aránya egyre növekszik, ezért több figyelmet kell fordítanunk az idősek körében végzett egészségmegőrzésre


A kor előrehaladtával testünk jelentős változásokon megy keresztül. Az első legszembetűnőbb a magasság csökkenése, mely a testtartásbeli változásaival magyarázható. A medencére előrebillent helyzet lesz jellemző, mely maga után vonja a gerinc görbületeinek fokozódását. A csípő-ízület és a térdízület hajlított helyzetet vesz fel, illetve bokasüllyedés is kialakulhat. A felső végtagok esetében a vállak előrébb helyezkednek el, a könyök- és csuklóízületekre és az ujjak ízületeire a hajlított helyzet lesz jellemző. Az izomegyensúly felbomlása mellett csökken az izomerő

Elhízás

Egy gyakran jelentkező probléma a testsúly növekedése. Ennek egyik oka lehet a szervezet anyagcseréjének lassulása, mely a testsúly gyarapodását vonhatja maga után, mivel a bevitt kalóriamennyiség változatlan, de a táplálék lebontási ideje meghosszabbodik, illetve ezt egészíti ki a mozgásszegény életmód. Az elhízás a népbetegségnek számító szív- és érrend-szeri betegségek, a cukorbetegség és a daganatos elváltozások kialakulásának kockázatát is növeli. A csontoknak is szükségük van a megfelelő terhelésre, ennek hiányában fokozódik a csontritkulás, mely napjainkban a lakosság legalább 10 százalékát, leginkább a változó korú nőket érinti. Ha már ezek a betegségek kialakultak, a rendszeres fizikai aktivitás lassítja az állapot romlását. Idős korban szintén kiemelkedő probléma az eleséses balesetek számának fokozódása, mely súlyos következményeket (pl.: csigolya-, csukló- vagy combnyaktörést) vonhat maga után. Ennek egyik oka lehet az egyensúlyvesztés, mely célzott, rendszeres tornával remekül fejleszthető

Kocogás, kertészkedés, biciklizés

Idős korban a mérsékelt intenzitású mozgásformákat ajánljuk választani. Ha egyedül szeretnénk edzésben tartani szervezetünket a legalkalmasabb mozgások a mindennapi séta, kocogás, kerti munka vagy biciklizés. Idő tartama naponta legalább fél óra legyen, olyan intenzíven, hogy arcunk kipirosodjon, és kicsit meg is izzadjunk. A mozgás során célunk a pulzus fokozatos növelése, majd a kiinduló állapotra való csökkentése. Az edzés alatt célszerű többször is ellenőrizni a bekövetkező változást. A mindennapi mozgásokat alkalmanként ki egészíthetjük a szabadban tett kirándulással, úszással, társas vagy népi tánccal illetve más divatos mozgásformákkal. A csoportos tornák előnye, hogy a résztvevő egy közösség aktív tagjává válik, nő a motiváció, illetve csökkenthető a magány.

Állóképesség fejlesztés

Munkacsoportunkkal egy nyugdíjas klub kezdeményezésére szerveztünk egyensúly és állóképesség fejlesztő mozgásprogramot. Tavaly ezeket a gyakorlatokat zenés izomerősítő tornafoglalkozással egészítettük ki. Eredményeink alapján mindhárom mozgásforma hatásosnak bizonyult, de a csoport tagjainak visszajelzése a zenés program esetén kiemelkedően kedvező volt. Egészségünk az egyik legfontosabb értékünk. Ennek érdekében a legtöbbet saját magunk tehetünk. Ugyanis lelki és testi jólétünk egyik meghatározó eleme a rendszeres testmozgás.

Tasi Krisztina
gyógytornász
Ortopédiai Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.