2018. Január 16. Gusztáv nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2017. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Személyes egészségvédelem - másként

A „szűrés” és az egészségmegőrzés első és legfontosabb, a továbbiakat nem kis mértékben meghatározó eleme az egyén életmódja, saját magához és életéhez való viszonya. Ez nem kizárólag rajtunk múlik, hiszen életünk alakulását sokban meghatározza kiktől (öröklött génjeink révén) és hová (taníttatásunk, anyagi lehetőségeink, környezetünk) születünk.


Az is igaz azonban, hogy jó vagy rossz sorsunkat mégis csak leginkább magunknak köszönhetjük, hiszen akaratunk szabad. Ezért csak enyhítő körülmény, de nem mentség a szegénység, a hátrányos helyzet valamely szörnyű tettre vagy önpusztító életmódra. Nincs az életnek olyan próbatétele, amikor ne dönthetnének szabadon azonos indíttatású és lehetőségű emberek: az árván maradt leányok egyikéből prostituált, a másikból mosónő lett és lesz; a falu legszegényebb fiai egyikéből bányász vagy földműves, a másikéból betyár… Még a különféle megsemmisítő táborok őrei előtt is nyitva volt/van, ha más nem is, a frontra vezető út, hogy a „belépjek-ne lépjek be” - előzőekhez képest nevetségesen súlytalan kérdéseiről és döntéseiről említés se történjék…
A sarokpontok itt is erkölcsiek: önismeret és mértékletesség. Önismeret? Igen, mert ha van, esélyt ad legyőzni a folyamatosan jelenlevő kísértést, hogy ne mindig azt és úgy tegyem („mert megérdemlem”), ahogy az adott pillanatban, nekem a „legjobb”, hanem gondolni tudok a holnapra, a hosszabb távú következményekre és ismerem korlátaimat is. Aki nincs tisztában képességeivel és lehetőségeivel, örökös hiányban, részségben él, soha el nem jutva az egészségig. Testünk óvásának fontos eszköze a sport. Célja, önmagunk, a bennünk megbúvó tunyaság, kényelem- és önszeretet feletti diadal. Sőt, egészségünk megőrzése szempontjából csak ez utóbbinak van jelentősége. A versenysport, különösen, ha a megélhetés kizárólagos forrásává válik, igencsak megnehezíti az aktív sportolás utáni életet. A rendszeres, mértékletes és változatos mozgás viszont valóban egészségünk egyik legfőbb őre, lehetőségének hiánya pedig korunk egyik legnagyobb hátránya. Ugyanis a folyamatos ülést (autóban, komputer előtt stb.) heti egyszer megszakító, „mindent bele” focizások és az utánuk következő sörözések nem megoldás. A mindennapos, lehetőleg minél több izommunkát igénylő és minél több izmot, változatosan megmozgató tevékenység, ami a szorosan vett „sportolás” mellett gyaloglás és fizikai munka is lehet, kecsegtet igazán tartós eredménnyel.
Egészségünk megőrzésének másik kulcskérdése a mértékletesség. Talán a legkönnyebben a táplálkozáson keresztül lehet ennek lényegét megvilágítani, bár természetesen érvénye sokkal általánosabb, s egész létünkre, a politikától a gazdagodási vagy előrejutási vágyon át a sportig, életünk minden részére igaz. Az emberi szervezet sokféle éghajlaton és sokféle étellel-itallal megél. Szükségünk van a vegyes táplálkozásra. Gyomor-bélrendszerünk, vagy ami ennél sokkal fontosabb, érrendszerünk, leginkább a sertéséhez hasonlít (néha a természetünk is, de ez más cikk témája lehetne), vagyis igenis szüksége van rá és képes is megemészteni mindenféle ételt. Nem az a legfontosabb tehát, hogy csak gyümölcsöt és zöldséget együnk (mint pl. a nyúl), hanem, hogy sokfélét, de mindig mértékkel fogyasszunk. Az alkoholizmus súlyos betegség, de a másik szélsőség „soha, még Szilveszterkor se, egy pohárka pezsgőt se” szindróma se biztos, hogy az egészség kizárólagos záloga, mint ahogy azt az ebben szenvedők hiszik… Nekem, ha a szalonnát undorral arrébb toló sznob kortársunkkal hoz össze a sors, mindig Nagy Péter cár jut eszembe, aki az akkor bejött új divattól és előkelősködéstől felbosszantva, a cári fogadáson a bálterembe lépés előtt, minden arisztokrata hölggyel megetetett egy gerezd fokhagymát és felhajtatott egy pohár vodkát…
Írásom biztos csalódás azoknak, akik esetleg egy újabb, „pontos” útmutatót vártak a cím alapján, hogyan előzzék meg a „rákot”, hogyan fogyjanak 10 kilót 2 hét alatt, esetleg hogyan nézzenek ki 60 évesen 20 évesnek. Ilyen írást sokat találnak a magazinok címoldalán, eredményességüket saját környezetükben és a napilapok kishíreiben ítélhetik meg…A fenti néhány gondolat célja más volt: az egészség két pillérének, az önismeretnek és a mértékletességnek lényegét szavakban látható formába önteni. Ha ez sikerült, remélhetően hatása tartósabban segít magunkat egészebben megőrizni, mint sok színes divat.

Dr. Pfliegler György
Ritka Betegségek Tanszék 

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.