2018. Június 25. Vilmos nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Nemi identitás

A nemi identitás, azaz hovatartozás kialakulása szempontjából meghatározó időszak a kisgyermekkor, a korai életévek.


A szülők fantáziálása a születendő gyermek nemével kapcsolatosan már a szülést megelőzően beindul. Vannak, akik előre szeretnék tudni a gyermek nemét, vannak, akik nem. Majd a születést követően megkapja a gyermek a nemének megfelelő színű rózsaszín vagy világoskék rugdalódzót. Tehát a nemek közti különbség már a születést közvetlenül követő időszakban megjelenik.

Fiús és lányos játékok

A nemi identitás kialakulásában mind a környezeti tényezők, mind a kognitív tényezők szerepet játszanak. A szülők a gyermek születésétől fogva másképp viszonyulnak a lányokhoz és a fiúkhoz. Az anyák és az apák másképp bánnak a fiú, illetve a lánygyermekükkel, másképp játszanak, más-más játékszereket adnak nekik, más-más tevékenységeket erősítenek meg és a nevelésben is más célokat, stratégiákat tartanak fontosnak. Tehát a szülők eltérő tapasztalatokat közvetítenek a gyermekük számára. Hangsúlyozandó, hogy a család és környezet hatása kultúránként változó.
A két és fél-, hároméves gyerekek felismerik és megnevezik saját maguk és mások nemét, használják a fiú- és lánycímkéket, de a nemek közti különbségek természetével még nincsenek tisztában. A hatodik, hetedik életév tájékán alakul ki (ugyanis) a gyermek nemi azonosságtudata. Vagyis annak ismerete, hogy a nem egy olyan stabil jellemző, ami az idővel nem változik.

Női és férfi szerepek

A gyerekek óvodás éveik alatt gyakorolják be és tanulják meg, hogy a női és férfi szerepekhez milyen tevékenységek, viselkedési formák tartoznak. Ez a női és férfi szerepek első próbálgatásának az időszaka. Továbbá óvodás korban kezd a gyerekek figyelme a genitáliák, a nemi szervek felé irányulni. Freud ezt az időszakot nevezte a pszichoszexuális fejlődés fallikus szakaszának, amely háromtól hat éves korig tart. A gyerekek ebben a korban látható módon is foglalkoznak a szexualitás kérdésével, olyan szerepjátékok formájában, mint például a „papás-mamás” játékok. Ugyanezen szakasz folyamán kezdenek a gyerekek szexuális érzéseket táplálni az ellenkező nemű szülővel szemben és féltékennyé válni az azonos nemű szülőre, amelyet ödipális konfliktusnak nevezünk. Ezt a fajta konfliktust mindkét nem az azonos nemű szülővel való azonosulással oldja fel. Akivel, vagy amivel azonosulunk, azt beépítjük saját énünkbe. Az azonosulás során a személy átveszi a másik ember viselkedését, tulajdonságait, normáit.A korai azonosulásra példa, amikor a kislány anyja magas sarkú cipőjébe bújik és próbálgatja a nőies viselkedést, az anya nőies vonásaival azonosul.
A nemi identitás kialakulása tehát azzal kezdődik, hogy a gyermek felfedezi a nemek közti biológiai különbségeket és azzal fejeződik be, hogy a gyermek a sajátjával azonos nemű szülővel azonosul.

Lányos fiúk, fiús lányok

A gyermekkori nemi identitászavar rendszerint kora gyermekkorban, jóval pubertáskor előtt jelenik meg. Fiúknál jellemző tulajdonság a nőies ruhák viselése, a kulturálisan elfogadott nőies magatartáshoz hasonló viselkedés, amely megnyilvánulhat olyan játékokban, amelyek során a durva, fiús játékokat elkerülik. Kettő-négyéves életkorban mindkét nem esetében életkori sajátosság a másik nem ruháiba való öltözködés, ami csak átmenetileg fordul elő. Fiúknál nemi identitászavar esetén az anya ruháiba, cipőibe bújás, ékszereik hordása jóval gyakrabban előforduló viselkedés. Főleg lányok barátságát keresik, játékukban az anyás, lányos szerepeket kedvelik, és gyakrabban babáznak. Beszédükben, megnyilvánulásaikban lányos gesztusok vannak jelen. Lányoknál jellemző a fiús öltözködés, a fiús játékokkal való játszás, a fiús szerepek vállalása, és ellenérzés saját nőies kinézetükkel kapcsolatban. Szinte egyáltalán nem babáznak, és szeretik az agresszív, versenyszerű játékokat.
Probléma-e, ha egy kislány fiús vagy egy kisfiú lányos játékokat játszik? Az óvodáskor elején még tapasztalhatók átfedések a lányok és fiúk játéktevékenységeiben. Majd idővel a szerepek szétválasztódnak és az öt–hat éves lányok már inkább a babaházban játszanak, a fiúk pedig valamelyik szuperhős bőrébe bújnak. Ha egy kislány inkább autózik, kardozik vagy egy kisfiú babázik, viselkedése ugyan nem felel meg a társadalmilag elvárt nemi szerepeknek, de ez még önmagában nem jelent gondot.
Amennyiben a gyerek folyamatosan rosszul érzi magát saját nemi szerepében, többször hangoztatja például, hogy inkább lánynak született volna, és nem szeret fiú lenni, akkor ezen érdemes elgondolkodni, és szakemberhez fordulni.


Miholecz Judit
klinikai gyermek szakpszichológus
Gyermekhematológiai-Onkológiai Tanszék

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.