2018. Június 20. Rafael nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Cukorbetegen is sportoljunk

A cukorbetegeknek életmódjukban, étrendjükben és testedzésük tekintetében is speciális szükségleteik vannak. A mozgás amellett, hogy örömszerző tevékenység, az egészséges élethez is hozzátartozik.


A rendszeresen végzett testmozgás és az aktív életmód segítségével az izmokban nő a cukor felhasználása, javul a sejtek inzulin iránti érzékenysége, ami jó hatással van a vérnyomásra és a vérzsírokra is. A mozgás elősegíti az ideális testsúly megtartását vagy csökkentését. Hatására a fizikai és szellemi képességek javulnak, csökken a stressz és olyan hormonok szabadulnak fel (endorfin, azaz boldogsághormon), amelyek segítenek abban, hogy a kikapcsolódást és az életminőség javulását eredményezze. A fizikai aktivitás a diétával kiegészítve a kezelés leghatékonyabb és legkönnyebben megvalósítható eszköze. Leginkább az aerob mozgásformák ajánlottak: séta, gyaloglás, kocogás, kerékpározás, úszás. A téli hónapok is alkalmasak arra, hogy szabad levegőn sétáljunk napi 30 percet. Az ünnepek során a diétát nehezebb betartani, ezért érdemes a mozgást beilleszteni a mindennapokba. Figyelembe kell venni a testmozgást elkezdő egyén általános állapotát, életkorát, edzettségét, egyéb betegségeit, testsúlyát és ettől függően kell megválasztani a számára legjobb mozgásformát, melynek intenzitását és időtartamát fokozatosan kell növelni.

Vércukorérték, vérnyomás

A testedzés előtt minden esetben ellenőrizni kell a vércukor értéket, a vérnyomást és a lábak állapotát. Meg kell nézni, nincsenek-e a lábon sérülések, sebek vagy körömproblémák. Diabéteszes betegeknél gyakran előfordul idegkárosodás (neuropátia), mely érzéskieséssel, esetenként akár kínzó lábfájdalmakkal járhat. Megelőzésére mindig kényelmes, puha cipő ajánlott lehetőleg fehér vagy világos zoknival, hogy azonnal láthatóvá váljon az esetlegesen sérült láb. Figyelni kell a megfelelő mennyiségű folyadék (víz) fogyasztására, és az izmok bemelegítésére. Ezért vigyünk magunkkal egy kis üveg vizet és kb. 15 gramm szénhidrátot, pl. egy szendvicset, 3-4 db kekszet, 2 dl 100 százalékos gyümölcslevet.

Szőlőcukor

Szőlőcukor mindig legyen nálunk arra az esetre, ha vércukorszintünk 3-4 mmol/l alá esne. Ezt izzadás, verejtékezés, homályos látás, éhségérzet, remegés, azaz a hipoglikémia tünetei jelzik. A vércukrot nem csak testmozgás előtt, hanem akár közben, de utána feltétlenül meg kell mérni. A szervezet inzulin iránti igényének fokozódása a testmozgást követően 24-48 óráig fennáll, ezért lényeges a mozgást követő napokban is ellenőrizni a vércukorértékeket. Testmozgást csak abban az esetben végezzünk, ha a vércukor értékünk 5,5-10,5 mmol/l között van. 14-15 mmol/l vércukorérték esetén a testmozgás nem ajánlott, mert a fizikai aktivitás hatására ennek értéke nő. Érdemes lépésszámlálót beszereznünk, mellyel számszerűsíthetjük lépéseink számát.

Több mozgás

Néhány egyszerű trükkel növelhetjük fizikai aktivitásunk: Autózás helyett sétáljunk vagy biciklizzünk. Szálljunk le egy megállóval hamarabb a buszról. Lift helyett használjuk a lépcsőt. Ebédszünetben sétáljunk egyet. Telefonálás közben is sétáljunk. Sétáljunk a parkban a jó levegőn olyan emberekkel, akikkel közben beszélgethetünk is. Parkoljunk le az üzletek bejáratától távol. Kiránduljunk barátainkkal. Sétáljunk gyermekinkkel, unokáinkkal, kutyánkkal. A tv csatornaváltója helyett menjünk oda a készülékhez csatornát váltani. A lényeg, hogy változtassunk szokásainkon. Legyünk aktívak, fittek, egészségesek!

Molnár Ágnes
gyógytornász
diabetológiai edukátor
Belgyógyászati Klinika A épület

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.