2018. Szeptember 19. Vilhelmina nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Kismamatorna

A gyermekvárás a nő legnagyobb, semmihez sem hasonlítható boldogsága, melynek öröme kisugárzik a családjára, környezetére is. A magyar nyelv nagyon találóan fejezi ki a terhességet: „másállapot", mert a terhesség az élettani határok között történő állapotváltozás.


A nők és családjaik azt szeretnék, hogy a terhesség ideje zavartalan legyen, és hogy a szülést is harmonikus élményként élje át a kismama. Ilyenkor azonban az egész szervezet működése megváltozik, minden egyes szerv megnövekedett feladatot lát el. Ebből a szervezetben lejátszódó eseménysorozatból a terhes nő eleinte csak keveset vesz észre, legtöbben dolgoznak, valódi panaszok és aggodalmak általában csak a terhesség előrehaladtával jelentkeznek.

Könnyű és biztonságos gyakorlatok

Az a nő, aki felelősnek érzi magát a testéért, ellenőrzése alá kívánja vonni a szülés folyamatát, igyekszik minél többet megtudni a testében zajló változásokról, munkakörülményeit, hétköznapi teendőit és természetesen szabadidejét is megpróbálja egészségesebbé tenni. Így a helyes táplálkozás, a megfelelő mennyiségű pihenés, a fokozott személyes higiéné mellett kiemelt fontosságúvá válik számukra a megfelelő testmozgás. Aki rendszeresen végez a terhesség alatt könnyű és biztonságos tornagyakorlatokat, megtanulja a helyes légzést és a relaxáció alapfogalmait, az minimálisra csökkentheti ezáltal teste feszültségét, megerősítheti izmait, és amikor eljön a szülés ideje, aktívan tud benne részt venni.

Nyújtás, erősítés, helyes testtartás

A gyakorlatoknak – amit a várandósság alatt végeznek – könnyűnek és biztonságosnak kell lennie és jellemzően, miközben nyújtják és erősítik az izmokat mégsem igényelnek nagyobb erőfeszítést, mint a legtöbb hétköznapi tevékenység. A cél az, hogy a kismama gyakran, és inkább kevesebbet tornázzon, és ha fáradt vagy váratlan fájdalmat érez, nyugodtan hagyja abba.
Ha rendszeresen járt a terhesség előtt sportolni vagy táncolni nem muszáj azonnal abbahagyni a tréningeket, de mielőbb egyeztetni kell az edzővel, és mérsékelni kell a szervezet fizikai terhelést, alkalmazkodva a kismama állapotához. A mozgásprogram összeállításakor különböző szempontok alapján válogatjuk össze a gyakorlatokat. Az egyik legfontosabb irányelv, a helyes testtartás kialakítása és megtartása az új viszonyok között, hiszen a terhesség során nem csak a testsúly változik, hanem a magzat, illetve a has növekedése következtében a harmonikus egyensúlyi helyzetet is egy bizonytalanabb váltja fel. Ezért nagyon fontos megtanulni a helyes állást, ülést, a súlyosabb tárgyak felemelésének helyes módját, mert ennek hiányában már a terhesség korai szakaszában megjelenhet és állandósulhat a derékfájás.

Derék-, nyak- és vállpanaszok

A derékpanaszok mellett a másik leggyakoribb terület ahol panaszok jelentkezhetnek, a nyak és a váll, mert ezen a testtájon gyakran gyűlik fel a feszültség. A gerincnek ez a része igen kényes felépítésű, fontos tehát, hogy minél szabadabban mozoghasson, hiszen ha lazák az izmok, jó a közérzete, ha fájó, merev a nyaka, válla a kismamának gyakori fejfájáshoz is vezethet. Érdemes tudni, hogy a lassú, óvatos fej- és karmozgások közben jelentkező „recsegő és ropogó" érzés vagy hang nem okoz semmi problémát, sőt a rendszeresen végzett gyakorlatok hatására a nyak és a váll sokkal egészségesebb és hajlékonyabb lesz.

Mellformálás, hasizom kondíció, lábtorna


Sokan tartanak attól, hogy a szoptatás ideje alatt a nő mellei elvesztik formájukat, ezért gyakran csak ekkor kezdenek figyelmet fordítani erre a problémára, pedig a mell már a terhesség ideje alatt nagyobb és nehezebb lesz ezért egyrészt már ebben az időszakban meg kell támasztani jól illeszkedő melltartóval valamint el kell kezdeni a speciális gyakorlatokat a mell tartóizmainak erősítésére. Érdemes tudni, hogy magában az emlőben nincsenek izmok, csak alatta, a mellkasfalon. Ezen izmok tornáztatása segíthet megtartani a mell alakját is. A hasizmok megfelelő kondíciója lehetővé teszi, hogy a hát kevésbé terhelődjön a terhesség során, ezzel is csökkentve a derékfájás megjelenésének kockázatát. Ráadásul, az erős hasizmok segítenek a magzat kitolásánál is a szülés folyamatában. A rugalmas, megfelelően tréningeztetett hasizmok biztosítják azt is, hogy a has eredeti formája minél hamarabb helyreálljon a szülés után. A gerinc és a törzs mellett a lábakra is fokozott terhelés hárul a magzat fejlődésének ideje alatt, az anya súlyának növekedése következtében. A láb izmainak gyengeségére utal, ha gyakori görcsök jelentkeznek a lábszár területén. Az erős izmokkal ez kivédhető, ráadásul az alsó végtag keringését is segítik a láb gyakorlatai, megelőzhetőek a visszeres panaszok. Az egészséges lábboltozat a fokozott súlynövekedés miatt szintén veszélyeztetett a lúdtalp és a boltozat süllyedés kialakulása miatt. Ezért fontos statikailag helyes cipő viselése és az alsóvégtag rendszeres tornáztatása.

Lazítás

A gyakorlatok között és a torna végén nagyon fontos a lazítás, melyet kellemes légzőgyakorlatokkal és relaxációval érhetünk el, így biztosítva az anyaméhben növekedő magzat számára a nyugodt, kellemes körülményeket az egészséges fejlődéshez.

Dr. Veres-Balajti Ilona
tanszékvezető, egyetemi docens
Fizioterápiás Tanszék
Népegészségügyi Kar

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.