2018. Január 17. Antal, Antónia nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2017. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Egészségtudatosság, életvidámság, rendszeres testmozgás

A szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozás a nyugati világ fejlett országaiban és Magyarországon is még mindig az egyik leggyakoribb halálok. Ezért a megelőzés, ill. az életveszélyes szövődmények valószínűségének csökkentése kulcsfontosságú. Tudatos életvitellel ezeknek a betegségeknek jelentős része megelőzhető lenne.


A szív- és érrendszeri betegségek kialakulásáért felelős tényezők közül hazánkban az elsők között szerepel a mozgásszegény életmód. Drámaian csökkent a fizikai aktivitás szintje az elmúlt 30-50 évben, a motorizáció (a gépjárművek számának rohamos emelkedése), a technikai vívmányok (számítógépes világháló, mobiltelefon, stb.) és azok helytelen használata miatt.

Javítja az életminőséget

A rendszeres testmozgás kedvezően befolyásolja a vérnyomást, a cukorbetegséget, és a koleszterinszintet, megelőzi, illetve csökkenti a koronária-események bekövetkeztét, javítja a fizikai és pszichés állapotot, az életminőséget és a szívbetegek életkilátásait.  A testmozgás az érelmeszesedés ellen kifejtett hatását úgy éri el, hogy csökkenti az erekben a zsírok lerakódását, sőt a már lerakódott, még el nem meszesedett zsírok májba való elszállítását is elősegíti. Ha például valaki végrehajt egy egyéves mozgásprogramot, és a program elején és végén is megvizsgáljuk a koszorúerei állapotát, akkor várhatóan azt tapasztaljuk, hogy koszorúerei tágabbak egy év után, mint egy évvel azelőtt.

Hogyan kezdjük el?

A legelső teendő: az elhatározás. Azt szokták mondani, hogy minden a fejben dől el. Tehát gondoljuk át, mire van szükségünk ahhoz, hogy hatékonyan változtassunk életmódunkon? Mi a célunk? Mit szeretnénk elérni, és hogyan kívánjuk megvalósítani?
Ha idáig eljutottunk, akkor a megvalósítás már szinte magától sikerül. A kiválasztott mozgásformát fokozatosan kezdjük. Ha elmúltunk 40 évesek, vagy a kórelőzményünkben szerepel valamilyen idült betegség, esetleg már van valamilyen kardiológiai betegségünk, akkor feltétlenül ki kell kérnünk szakorvos és gyógytornász véleményét.

Javasolt mozgásformák

Minden olyan mozgásforma gyakorolható, amely nagy izomcsoportokat mozgat meg, melyekkel dinamikus gyakorlatokat végezhetünk. Olyan állóképességi sportot válasszunk, amelyet szívesen végzünk. Idősebb korban a legegyszerűbb a séta - hiszen a láb mindig kéznél van. Kezdetnek elegendő 20-30 perc gyaloglás, például hazafelé a munkahelyről. Az időtartam növelésével párhuzamosan az erőnlétünk javulni kezd. Az egészség fenntartása érdekében végzett legfontosabb mozgásfajták az élethosszig tartó dinamikus mozgások, pl.: gyaloglás, futás, kerékpározás, evezés, teniszezés, sífutás, korcsolyázás, labdajátékok, lépcsőzés, tánc, ... stb. Kerülni kell a levegő visszatartásával és hirtelen intenzív erőkifejtéssel járó, ún. statikus gyakorlatokat, mint pl. az erőgyakorlatokat, a testépítést és a súlyemelés is.

Debreceni Szív Egyesület

Gyakran tapasztalhatjuk, hogy egyedül nem szívesen mozgunk, és ha nincs kellő kitartás bennünk, akkor a lelkesedésünk is alábbhagy, pedig eredményesek csak akkor lehetünk, ha a testmozgás mindennapjaink része lett, és életünk végéig tart. Ebben nagy segítségünkre lehet a Debreceni Szív Egyesület. Megyénk egyik legnagyobb civil szervezete 1983 óta működik és rendszeres orvos-szakmai irányítással végzi a szívbetegek kardiológiai és mozgásterápiás kezelését. Az egyesületi tagok a város három helyszínén a hét minden napján mozoghatnak, az erőnlétük és az időbeosztásuk függvényében. Tagjai egészségtudatos, életvidám emberek, akik tisztában vannak a sport és az egészséges életmód mindennapi életben betöltött jelentőségével. Ezeknek az embereknek a rendszeres testmozgás az életük része lett. Egyértelmű a csoportos foglalkozás közösségformáló ereje. A volt betegek jó barátságban vannak egymással, gyakran szerveznek közös szabadidős tevékenységeket. Különösen jól érzékelhető az optimista, derűlátó szemléletmódjuk.
Tekintettel arra, hogy a hangsúly a szív – és érrendszeri betegségek megelőzésén van, így semmilyen szívpanasz nem feltétele a szív egyesületi részvételnek.

A Debreceni Szívegyesület kapcsolattartója: Horváth Ildikó
Tel.:+36-70/967-5100 (18:00 -20:00 óra között)
www.szivegyesulet.hu, email: info@szivegyesulet.hu

Kormosné Gulyás Ilona, Balla Dóra, Széll Gábor
gyógytornászok
Kardiológiai és Szívsebészeti Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.