2018. Január 17. Antal, Antónia nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2017. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Legyünk észnél!

A korosodással járó szellemi hanyatlás, lelassulás elkerülhetetlen, de aktív élettel, tevékeny mindennapokkal mérsékelhető a kór súlyosbodása. A hogyanra adott jó tanácsokat a pszichológus.


A szellemi képesség megtartása hosszú távú feladat. A leépülés mérséklése érdekében éljünk dolgosan! Az aktivitás a szellem, és a test karbantartására, serkentésére egyaránt vonatkozik – kezdte előadását dr. Polonyi Tünde a Pszichológiai Intézet Általános Pszichológiai Tanszékének egyetemi docense. A szakember a Debreceni Egyetem Libri könyvesboltban rendezett Science Cafe (Tudományos Kávéház) nevű előadássorozat Legyünk észnél! című előadásán elmondta, a nyugdíjas emberek a nyugdíjazásukat követő 1-5 évben a legaktívabbak. Majd azt javasolta, hogy lelki, szellemi és testi erejük megtartása érdekében egészítsék ki új tevékenységekkel dolgos mindennapjaikat.

Szellemi és fizikai munka

Ismertette, hogy az agyműködést segítik a gondolkodást, emlékezést igénylő szellemi tevékenységek, mint pl. a keresztrejtvényfejtés, az idegennyelv, a logikai játékok (pl. sakkozás) megtanulása, és napi gyakorlása. Emellett rendkívül nagy szerepe van a rendszeres testmozgásnak, ugyanis a sport energiát ad a testnek és az agynak. A nőknek hasznos az egyenletes megterheléssel járó, minden izmot átmozgató, úgynevezett aerob mozgás, mint pl. a tempós séta, kocogás, kerékpározás, erőnléti edzés, azaz aerobic. A férfiaknak az úgynevezett fitness sportok a hatékonyak, mint a jó fizikai erőnlétet biztosító egyenletes, lassú tempójú futás, úszás, labdajátékok, és idősebb korban szintén a lendületes séta. Mindkét nemnek kedvező sport a jóga, a tánc. A mozgás mindenkinek energiát ad a feladatok elvégzéséhez, és elősegíti a lelki harmóniát. Időskori lelassulás ellen eredményesek még a videojátékok, ugyanis felgyorsítják a játékos reakcióidejét. Az internet használata, mint a böngészés segít az információgyűjtésben, az alkalmazások támogatják pl. a nyelvtanulást. A keresztrejtvényfejtés segíti a szavak előhívását.

Sakkozás az unokával

Nagyon fontos, hogy az idős embernek legyen késztetése a tanuláshoz. Például ha tud sakkozni, megtaníthatja az unokáját is, és együtt játszhatnak, mindkettőjük elméjét fejlesztve. Nyelvtanulás esetén lényeges, hogy alakítson ki magának tanulási módszert a tanuló. Nélkülözhetetlen az oktató részéről a nyelvtani szabályok elmagyarázása, ugyanis a mély vízbe dobás ebben az életkorban nem feltétlenül segíti a nyelvtanulást. Érdemes csoportban tanulni, mert közösen érdekesebb a tanulás, és a közösségben könnyebben kialakulhatnak a szociális kapcsolatok. Az aktív tanulás jó gyógyszer lehet a felejtésre, ellentételezi az emlékezet hanyatlását. Ugyanis az anyanyelv és az idegennyelv cserélgetése folyamatos versengésre készteti az elmében a két nyelvet. Ez fejleszti az alkotóerőt, a rugalmas gondolkozást, az összpontosítást, a figyelmet.

Család, barátok, ismerősök

A kutatók azt feltételezik, hogy a nyelvtanulás megvéd az öregedéstől, ugyanis a megértéssel, gondolkodással, érzékeléssel kapcsolatos képességeket erősíti. Tudniillik az agy azon részeit is használjuk nyelvtanulás során, amelyek érintettek a szellemi hanyatlásban. Kísérletek során 3-5 hónapos nyelvtanulást követően változásokat figyeltek meg a személyek agyának szerveződésében. Ennek következtében az agy ellenállóbb lehet az idegrendszeri sérülésekkel szemben. A tanulás mellett nagy jelentősége van az emberi kapcsolatoknak. Nélkülözhetetlen, hogy a család mellett legyenek barátok, barátnők, ismerősök, akikkel összejárhatnak az idős emberek, beszélgethetnek, közös programokat szervezhetnek. A korosodás természetes folyamat, ezért érdemes a fenti tanácsokat a középkorúaknak is megfogadni. Tehát már ma kezdjük el szellemünk, testünk, elménk fejlesztését, és soha ne hagyjuk abba!

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.