2018. December 13. Luca, Ottilia nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Mozgásprogram túlsúlyosoknak

Az utóbbi évtizedekben az elhízás egyre több országban, egyre több embert érint, napjainkra népbetegséggé nőtte ki magát és súlyos egészségügyi terhet jelent.


Az elhízás általánosan elfogadott egyik mérőszáma a BMI (= Body Mass Index) – testtömegindex. Ezt úgy kaphatjuk meg, ha a kilogrammban megadott testsúlyt elosztjuk a méterben kifejezett testmagasság négyzetével. Ha a kapott szám 25 fölött van, abban az esetben már túlsúlyról beszélünk, ha pedig meghaladja a 30-at, akkor már elhízott állapotról van szó. Az elhízás számos betegség kialakulásában játszik szerepet, mint például a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az asztma, alvási zavarok, köszvény stb. Emellett növeli a gutaütés kockázatát, illetve az egyéb érrendszeri megbetegedések kialakulásának valószínűségét.

Változtatás

Az embernek legelőször is tisztában kell lennie a helyzet súlyosságával és be kell látnia a változtatás szükségességét. A túlsúly mértékétől, és a beteg állapotától függően többnyire szakaszos kezelésre van szükség! Első lépésként meg kell keresni a súlytöbblet okát, ki kell zárni az egyéb betegségeket, gyógyszereket, amik súlygyarapodást okozhatnak. Ehhez érdemes szakorvos segítségét igénybe venni. Ha ezek kizárhatók, akkor az életmódbeli szokásokat kell számba venni. Fontos, hogy milyen minőségű tápanyagot viszünk be a szervezetünkbe. Tartózkodni kell a nagy mennyiségű szénhidrátbeviteltől, mint például a cukros ételek, péksütemények, emellett a zsíros ételek fogyasztásától, mint a szalonna, olajban sütött ételek, gyorséttermi ételek stb. Arra kell törekedni, hogy megfelelő arányban tartalmazzon a napi étrend zöldséget és gyümölcsöt is, valamint oda kell figyelni a bevitt tápanyagok megfelelő arányára és összetételére. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy koplalnak, megvonják maguktól a nélkülözhetetlen tápanyagokat is, amivel kárt okoznak szervezetük működésében. Ha van rá lehetőség, érdemes különböző szakemberek segítségét igénybe venni. A megfelelő étrend kidolgozásához dietetikus szakember nyújthat segítséget.

Mozgás

Emellett oda kell figyelni arra is, hogy mennyit mozgunk a nap folyamán, valamint hogy ez a mozgás, milyen jellegű. A fizikai munkát végző emberek ugyan egész nap mozognak, viszont ez nem egyenértékű azzal, ha az ember célirányos gyakorlatokat végez. Megfelelő mozgássorozattal erősíthetjük az izmokat, átmozgathatjuk ízületeinket, ami által jótékony hatást gyakorlunk szervezetünk működésére. A megfelelő mozgásterápia segít megőrizni ízületeink egészségét, fejleszti az állóképességet, javítja a vérkeringést, segíti az emésztést és az anyagcserét. A nap folyamán próbáljunk meg minél többet sétálni, tornázni, sportolni. Figyeljünk oda a mozgás minőségére!

Kocogás helyett biciklizés

Aki jelentős túlsúllyal rendelkezik, az például a kocogás helyett válassza inkább a biciklizést, illetve az úszást, melyek óvják az ízületek épségét. A megfelelő rendszeres napi fizikai aktivitás kialakításában gyógytornász-fizioterapeuta szakember segíthet. A megfelelő mozgásterv felállítása nélkülözhetetlen. Egy túlsúlyos egyén számára a mozgástervben szerepelni kell izomerősítő jellegű gyakorlatsorozatnak, valamint állóképességet fejlesztő mozgásformának. Emellett a túlsúly a tüdőkapacitásra is káros hatással van, ezért indokolt a rendszeres légzőtorna végzése is. Ez erősíti a légzőizmokat, illetve növeli a tüdő befogadóképességét. A mozgásterápia megfelelő hatásának egyik kulcsa a rendszeresség. Hetente legalább háromszor, négyszer szükséges tornáznia az embernek, amennyiben el akarja érni a kitűzött célt. Figyelembe kell venni azt is, hogy nem egyforma a megfelelő terhelése a különböző korú és különböző fizikai állapotban lévő egyéneknek. Ehhez nyújthat segítséget a gyógytornász szakember, aki az egészségi állapot függvényében határozza meg a terhelés fokát, időtartamát és összetételét.
Ha valóban fogyni szeretnénk, akkor ugyanúgy a táplálkozásra, mint a mozgásra is figyelmet kell fordítanunk, mert egyik se működik a másik nélkül. Reális célokat kell kitűzni és az ezek eléréséhez szükséges megfelelő tervet kell kidolgozni az eredményes munka érdekében.  Mindemellett szükség lehet pszichológus szakember segítsége is a magatartás, illetve az életmód megváltoztatásához a kívánt cél elérése érdekében. A változás eléréséhez nagy akaraterő és kitartás szükséges, melyben nagy szerepe lehet a családi és baráti környezet támogatásának.

Torna, torna, torna

A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Orvosi Rehabilitáció és Fizikális Medicina Klinika ambulanciájára előzetes időpontegyeztetés után, háziorvosi beutalóval érkező, túlsúllyal küzdő betegek számára nyújthat segítséget az Obesitas program (túlsúlyosoknak összeállított tervezet. A program 3 hetes. Ezalatt a betegek napi 3 tornán vehetnek részt, mely egy reggeli légzőtornával indul, majd pár órával később egy gerinctorna következik, a napot pedig egy állóképességi tréning zárja. A 3 hét alatt lehetőség nyílik más szakemberekkel történő konzultációkra, mint például a dietetikus, pszichológus. A program teljes ideje alatt szakorvosi kontroll alatt dolgozhatnak betegeink.
A legfontosabb természetesen a megelőzés! Tegyünk időben az egészségünkért!
Az életmódunk megváltoztatása nem egyszerű feladat, de mindenképpen kezdjük el! Ha nehéz is, akaraterővel és kitartással el lehet érni a kívánt célt és a kemény munka meghozza gyümölcsét.

Pádár Alexandra
gyógytornász
Orvosi Rehabilitáció és Fizikális Medicina Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.