2018. Június 25. Vilmos nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  A legkisebb falu boltjából…

Ma Magyarországon a legkisebb falu, legkisebb boltjából is tökéletesen egészségesen lehet táplálkozni, ráadásul sokkal olcsóbban, mint egészségtelenül. Csak tudnom kell, hogy mit, miért veszek meg, és mit, miért nem veszek meg.


Iszonyatosan sok torz információt kapnak az emberek az élelmiszerekről, melynek az a következménye, hogy a lakosság úgy éli meg az „egészséges táplálkozás” fogalmát, mintha az egy földtől elrugaszkodott, misztikus, borzasztóan sok időt, energiát, és pénzt kívánó valami lenne. Ez nem igaz! Abszolút idő, energia, és pénztárca-kímélően lehet nagyon finom, gusztusos, és egészséget védő ételeket előállítani.

Egészségvédő táplálkozás

Ha modellezni kellene az egészséges táplálkozást, akkor az – bármennyire is hihetetlen – abszolút megvalósult a magyar parasztság életében. A táplálkozástudomány négy kérdés körül „forog”: Mit eszünk, mennyit, mikor, és hogyan van elkészítve. A négy kérdés közül egyik sem fontosabb a másiknál. Ha minden egyes nap mindegyik kérdésre „jó választ” adunk, akkor válik táplálkozásunk egészséget védővé, ellenkező esetben pedig betegségek forrásává. Az étel az „üzemanyagunk”, amit gondosan kell összeválogatnunk. A régi idők falusi parasztembere étkezései során ösztönösen is jó választ adott a kérdésekre. Pl. mindig azt ették, amit egy adott évszak „nyújtott” nekik, és ahol kb. 10 ember részére vágtak le egy disznót – ott nem volt kérdéses a megfelelő mennyiség betartása, hiszen mindenki örült, ha jutott neki egyik nap 3-4 dkg kolbász, másik nap pár szem tepertő, vagy féltenyérnyi lacipecsenye, stb.

Vissza az alapokhoz

Tehát mit is kellene tennünk az „olcsó, egészséges táplálkozás” érdekében? Vissza kell mennünk az alapokhoz. Ennyi az egész. Hasonlítsuk csak össze egy boltból vásárolt gyümölcsös-müzlis joghurt árát azzal, amit otthon készítünk úgy, hogy natúr joghurtba mi tesszük bele az idényjellegű, vagy fagyasztott gyümölcsöt, és a zabpelyhet. Ez utóbbi megoldás fele annyiba kerül, de élettanilag csak „ad” a szervezetünknek, míg az előbbi a rengeteg hozzáadott „mű” anyag tartalma (íz-, aroma-, szín anyagok, emulgeálószerek, stabilizálószerek, stb.) miatt – csak „elvesz” az egészségünkből, és hosszú távon markáns táptalajt nyújt a különböző allergiás kórképek kialakulásához. Ugyanígy, túrót vegyünk, és ne túrókrémeket, habokat, szeleteket, stb. Otthon 2-3 perc alatt nagyon finom krémeket készíthetünk: túró, gyümölcsök, mazsola, fűszerek (fahéj, kardamom, szegfűszeg, stb.), esetleg vágott dió, stb. összekeverésével. Ebben az esetben a túró májvédő hatással bír, míg a bolti változatoknál nagy eséllyel terheljük le újabb kémiai anyagokkal a májunkat. És a „jobbik” változat ebben az esetben is lényegesen olcsóbb, mint a bolti megfelelője.

Házi felvágott

A „vissza az alapokhoz” jegyében mondjunk le a bolti felvágottakról is. Otthon is lehet fél óra alatt ,,felvágottakat” csinálni! Pl.: a pulykamellet addig formázza harántszeleteléssel, amíg egy nagy „lepedőnyi húsdarabot” kap. Ezt a nagydarabot kiklopfolja, tetszés szerint fűszerezi és utána elkészíti azt a ragut, illetve krémet, amivel majd megkeni. Ez a krém lehet pl. a következő: vegyes zöldséget megpárol, majd ráüt annyi tojást, hogy azok a zöldséget ,,összefogják”. A tojásokat a kész zöldséggel összesüti és ezt a masszát rákeni a húsra, amit utána alufólia segítségével úgy felteker, mint egy piskótatekercset. A végeit rögzíti, és beteszi az előmelegített sütőbe, vízfürdőbe. 20-30 perc alatt elkészül. Fogyasztható melegen is, de ha kihűlt, akkor szebben tudjuk vágni. A töltelék mindig lehet más, és így soha nem unják meg. Egyéb ötlet: a debreceni karaj mintájára akár húspéppel, akár különböző zöldségekkel ,,töltött” pulykamell is készíthető. Hidegen is nagyon finom, pl.: vajas kenyérrel. De a fasírt massza is nagyon jó arra, hogy házi felvágottakat készítsünk. Csak annyi a teendőnk, hogy a még nyers masszába keverjünk különböző zöldségeket, majd őzgerinc-formában süssük ki, hagyjuk kihűlni, és hidegen szeletelve pontosan azt az élményt kapjuk, mintha zöldséges felvágott lenne („mű” anyagok nélkül, sokkal olcsóbban).

Évszakok szerint


A zöldségfélék és a gyümölcsfélék fogyasztásánál is szempont: mindig az adott évszaknak megfelelő, nap által érlelt zöldségeket és gyümölcsöket kell fogyasztani!! Ekkor a legolcsóbbak, és csak ekkor tudják biztosítani azokat a beltartalmi értékeket, amelyek miatt ajánlatos naponta kb. 50 dkg-nak a fogyasztása. A drága primőrök és a „külföldiek” fogyasztásának az égvilágon semmi értelme sincs, viszont jól kiürítik a pénztárcánkat.

Csapvíz, tea


Nemcsak az ételekre, a folyadék megfelelő mennyiségére és minőségére is figyelnünk kell. Az emberi szervezet számára a napi folyadékszükséglet 2-3 liter. Az jó a szervezetünknek, ha a napi folyadékszükséglet jelentős részét csapvízzel, és teákkal fedezzük. A 100 százalékos, hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcsleveknek iszonyatosan magas a cukortartalmuk, drágák is, így bőven elegendő belőlük hetente 2-3 deciliter. Az ásványvizeket pedig akkor sem ajánlatos fogyasztani, ha szénsavmentesek. Ha valakinek gondot okoz a „saját csapvize”, akkor van egy nagyon egyszerű megoldás: este, lefekvés előtt engedjünk tele egy fazekat vízzel, forraljuk fel, majd hagyjuk egész éjszaka hűlni. Másnap ezt a vizet még egy újszülöttnek is odaadhatjuk.

Vásároljuk a hazait


Minden bevitt élelem, különböző mennyiségben ugyan, de csak a következő anyagokból épülhet fel: szénhidrátok, fehérjék, zsírok, nyomelemek, vitaminok és ásványi anyagok. Egyetlen olyan élelmiszer sincs a Földön, melynek favorizálásával megoldható lenne más élelmi anyagok elhagyása. Sőt olyan növények vagy tápanyagok sincsenek, melyekkel csak bizonyos kiváltságos földrészek rendelkeznének, és az azokban található táp-, illetve hatóanyagokat más élelmiszerekben nem lehet fellelni. Körülöttünk minden alapanyag megterem, amire szüksége van a szervezetünknek. Ezeket vásároljuk meg, és esélyünk lesz olcsón, egészségesen táplálkozni.


Szalayné Kónya Zsuzsa
a Dietetikai Szolgálat vezetője

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.