2018. Október 23. Gyöngyi, Nemzeti ünnep nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Az evés, mint örömforrás

Hazánk híres jó konyhájáról, magyarok és külföldiek egyaránt szeretik a zamatos pörköltöket, ízes pecsenyéket, disznótoros ételeket. Családi összejövetelek, ünnepségek nem képzelhetők el kiadós evés-ivás nélkül. Egyre nagyobb szerepet játszik életünkben az étkezés, ezért egyre több a túlsúlyos, cukorbeteg gyermek, és az elhízás következményeitől szenvedő felnőtt. Pedig a betegségeket könnyű lenne megelőzni, ha megfogadnánk a belgyógyász tanácsait.


Az emberek tápláltsági állapotát a testtömegindexszel jellemezhetjük. Angol rövidítése BMI (Body Mass Index). Ennek normál értéke 19-25 kg/m2 között van. Kiszámítása: testtömeg/méterben kifejezett testmagasság négyzete. Túlsúlyról beszélünk, ha 27-30 kg/m2 közötti az érték, elhízásról ha 30 kg/m2 feletti. Az elhízásnak 3 fokozata van: a 30-35 kg/m2 közötti testtömeg indexű egyének az 1. fokú elhízott kategóriába, 35-40 kg/m2 közötti érték a 2. fokú, 40 kg/m2 fölött a 3. fokú, azaz extrém elhízott kategóriába tartoznak – ismertette dr. Balogh Zoltán a Belgyógyászati Klinika Anyagcsere-betegségek Tanszék egyetemi docense.

Veszélyes hasi elhízás

Majd folytatta: A BMI mellett az elhízás típusának megítélésére egyszerű és könnyen mérhető mérőszám a haskörfogat, mely nők esetében 80 cm alatt, férfiaknál 94 cm alatt normális. A hasi típusú elhízás jóval veszélyesebb a csípőtáji elhízásnál. Előbbi hajlamosít a magas vérnyomásra, évek múlva a 2-es típusú cukorbetegségre, kóros vérzsírszint eltérésekkel. Továbbá korai szív és érrendszeri betegségekre és a belőlük következő korai halálra. Az elhízott személyeknél gyakori az epekő, zsírmáj, mélyvénás trombózis, tüdőembólia, szívelégtelenség, depresszió és bizonyos rosszindulatú daganatok (vastagbélrák, epehólyag, továbbá méhtest-, emlő-, hasnyálmirigy- és májrák). A nagy testsúly miatt korán kialakulnak a térd-, a csípőízület és a gerinc kopásos betegségei. Megjelennek a lelki betegségek, mint önértékelési zavar, magány, szorongás, alvás közben időnként leálló légzés (alvási apnoe).

Sikerélmény

Időszerű az életmódváltás annak, akinek 8-10 kg túlsúlya van. Ez a megfelelő étkezési szokások kialakítását és a rendszeres testmozgást foglalja magában. Érdemes időben elkezdeni, mert 30-50 kg-os súlytöbblet esetén már érdemi mozgásterápia nem végezhető. Ismert, hogy az evés a legkönnyebben elérhető örömforrás, sokan ezt használják gyógyírnak minden bánat ellen. Arra kell törekedni, hogy az étkezés nyújtotta pótcselekvés helyett a kiegyensúlyozott családi élet és az örömmel végzett munka nyújtson sikerélményeket. Az ételért csak ki kell nyitni a hűtőszekrény ajtaját, de a harmonikus életért, az örömszerző munkáért már tenni is kell. Ezt spórolják meg azok, akiknek az étkezés az egyetlen örömforrásuk.

Rendszeres testmozgás

A mozgást csak elkezdeni nehéz és túl kell jutni egy-két holtponton, de aztán már hiányozni fog. Még nagyobb a késztetés, ha a családdal, barátokkal együtt sportolunk. A fokozatosan bevezetett napi 30-40 perces mozgás fontos örömforrást, sikerélményt jelent. Nem a drága fitness termekre gondolok, hanem kerékpározásra, túrázásra, labdajátékokra, kertészkedésre. Egyszerű javaslat mindezt szintén családtagokkal, barátokkal végezni. Ha tömegközlekedéssel járunk dolgozni, szálljunk le 2 megállóval hamarabb a járműről és menjünk gyalog. Ha emeletre kell mennünk, liftezés helyett gyalogoljunk 1-2 emeletet a lépcsőn. Ha rossz az időjárás akkor is tudunk mozogni, ha beszerzünk egy manapság nem elérhetetlen árú szobabiciklit. Magyarország lakosai a legtöbbet tévézők között vannak a világon. A sok ülés pedig fokozza a szív érrendszeri betegségek kialakulását. Ne sajnáljuk az időt a mozgásra, ne üljünk a tévé, a számítógép előtt nassolva. A gyerekeket se szoktassuk a képernyő elé. Inkább szerettessük meg velük a sportot, adjunk nekik kalória-és sószegény ételeket és mellőzzük az édességek túlzott kínálását.

Kalóriaszegény ételek

Számos kiadványban fellelhetők dietetikusoktól származó táplálkozási tanácsok, melyek között bőven találunk kalóriaszegény ételeket. Készítsük ezeket: pl. sajtos halfilét 25 dkg petrezselymes burgonyával, mely 484 kcal, grillezett csirkemellet 25 dkg párolt rizzsel, paprikasalátával, mely 420 kcal, fogyasszunk csőben sült karfiolt 2 naranccsal, amely 343 kcal. Ha megéhezünk, az étkezések között ehetünk elég gyümölcsöt, zöldséget, kivéve aszalt gyümölcsöket és igyunk naponta 1,5-2 liter szénsavmentes ásványvizet. A víz telít, kevésbé fogjuk magunkat éhesnek érezni. Alakítsuk ki az étkezés ritmusát, együnk mindig ugyanabban az időben, szépen megterített asztalnál, együtt a családdal. Ne siessünk, együnk nyugodtan. Az együtt elköltött ízletes és tetszetős étel, a közös élmény jelentse az örömforrást. Tanuljunk a franciáktól apró trükköket, akik nagy tányéron, kis mennyiségű ételt tálalnak ízlésesen. A fogyás életre szóló életmódváltást jelent, nem erőszakos, rövid jellegű fogyókúrát. A helyes táplálkozási szokások kialakításával és a rendszeres testmozgással kéthetente fél- egy kg testsúlycsökkentés a követendő. Hét százalékos testsúlycsökkenés már igazoltan kedvező hatású a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére.

Szakrendelés túlsúlyosoknak

Az elhízott betegek Obesitológiai szakrendelésen kaphatnak tanácsot testsúlyuk csökkentésére a Belgyógyászati Klinika „A" épületében kedd délelőttönként. A szakrendelésen felveszik a beteg előzményi adatait, esetleges szövődményeit, társbetegségeit, megmérik haskörfogatát, testsúlyát, testmagasságát. Áttekintik diétás naplóját, mely 2 hétköznap és 1 vasárnap étkezési adatait tartalmazza és azok alapján megmondják hol hibázott, miért nem csökken a testsúlya. A kalóriadús élelmiszerek helyett kalóriaszegény ételeket javasolnak neki. Az ételek elkészítésének diétás módját az intézet tankonyháján sajátíthatja el a beteg, dietetikus irányításával. Mozgásterápiára is van lehetőség az intézetben, a gyógytornász javasolta tornagyakorlatok rendszeres végzésére. A szakrendelésre beutaló szükséges.

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.