2018. Október 23. Gyöngyi, Nemzeti ünnep nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Mit egyen a cukorbeteg?

A diéta célja a szervezet energia- és tápanyagigényeinek a biztosítása a kívánatos testsúly elérése érdekében. Az egyes étkezéseknek meghatározott mennyiségű szénhidrátot kell tartalmaznia. Ezt az orvosok és a dietetikusok határozzák meg, a beteg ismeretének függvényében.


Nagyon fontos az ideális testsúly elérése és megtartása. Legyen az étrend az összetevők szempontjából kiegyensúlyozott, harmonikus. Ez azt jelenti, hogy az étel formájában felvett energia kb. 55 százalék szénhidrátot, 15 százalék fehérjét, 30 százalék zsiradékot tartalmazzon. Ideális lenne, ha naponta öt alkalommal étkeznének a cukorbetegek. A többször keveset elv alapján szükséges elosztani a táplálékot azért, hogy a napi vércukoringadozást elkerüljük. Napi háromszori étkezés során elkerülhetetlen a két étkezés közötti túl alacsony hypoglykaemiás érték – ismertette Szalayné Kónya Zsuzsa, a Dietetikai Szolgálat vezetője.

Hétköznapi alapanyagok

Nincs speciális élelmiszerigénye a diabéteszesek diétájának. Ez az étrend is tökéletesen összeállítható hétköznapi alapanyagokból, csak tudnunk kell, hogy az egyes étkezésekre megadott szénhidráttartalmakon belül milyen módon válogassuk össze az alapanyagokat. A tankonyhai foglalkozások keretén belül is ezeket a szempontokat szeretnénk minél jobban átültetni a gyakorlatba. A szénhidráttartalmú táplálékokat a szénhidráttartalom és a vércukoremelő hatás függvényében 3 csoportra oszthatjuk:

Szabadon fogyasztható élelmiszerek:

Azok a zöldség- és főzelékfélék, amelyeknek 10 dkg-ja kevesebb mint 5 g szénhidrátot tartalmaz. A zöldségfogyasztásnak cukorbeteg felnőtteknél el kell érnie a napi 40 dkg-ot. A főzelékek, rakott, töltött zöldségek heti 3-4 alkalommal kerüljenek terítékre. Energiamentes üdítők, sovány húsok, halak, felvágottak, sovány sajtok, túrófélék, kis mennyiségben használt kenőzsíradékok, tojás (a koleszterintartalma miatt kis mennyiségben).

Korlátozott mennyiségben fogyaszthatók:

A szénhidráttartalom figyelembe vételével: rizs (6-7 dkg/fő), lisztek, kenyérfélék, zsemle, kifli, diabetikus kekszek, burgonya, 5 g feletti szénhidráttartalmú zöldségfélék (pl. szárazhüvelyesek, kukorica), „folyékony" tejtermékek (tej, joghurt, kefir; maximum:2×2 dl/nap), száraztészták (5-6 dkg/fő). Gyümölcsöket naponta ajánlatos fogyasztania a cukorbetegnek 20-25 dkg mennyiségben, a szénhidráttartalom beszámításával.

Kerülendő élelmiszerek:

Cukorral, mézzel készült ételek és italok, dzsemek, cukorkák, csokoládék, sütemények. Cukrozott italok, alkoholok, aszalt gyümölcsök, banán, szőlő. Kerülendők a magas zsírtartalmú élelmiszerek is. Cukorpótló anyagokat ritkán (maximum hetente egyszer), esetleg süteménykészítéshez használhatnak csak, de ezeknek a szénhidráttartalmát számolni kell!

Folyadékfogyasztás:
Mindenképpen napi 2-2,5 liter folyadékot vigyen be. Ez lehet víz, ásványvíz, tea, limonádé (mesterséges édesítővel készüljön mindkettő).

Glikémiás-index

Glikemiás indexen azt értjük, hogy egy adott étel vércukorszintet emelő hatása milyen arányú a szőlőcukor vércukorszintet emelő hatásához képest – ezt százalékban fejezzük ki. Az ételek glikémiás indexe függ az ételnek a gyomorból a belekbe jutási sebességétől, valamint a bélből a vérbe való felszívódás sebességétől. Minél lassabban jut a gyomorból a bélbe az étel, annál lassabban szívódik fel a vérbe, s lankásabb vércukorgörbét alakít ki. Az ételnek a gyomorból a belekbe való jutását a szénhidrát típusa, a rost, a fehérje, a zsír, a savanyú kémhatás, a cukortartalom, a szénhidrátrészecskék mérete (pl. a liszt őrlésének mértéke), az előkészítés módja (főzési idő), és az egy étkezéskor elfogyasztott étel mennyisége egyaránt befolyásolja.

Testre szabott diéta

Csak megfelelően megtervezett és pontosan betartott, testre szabott diétás kezelés révén érhető el, hogy a cukorbeteg egészsége és munkaképessége, életkilátásai megközelíthessék a nem diabéteszes egyénét. A rosszul diétázó cukorbeteg viszont előbb-utóbb súlyos szövődmények fellépésére számíthat (érszűkület a szemben, lábban, látászavar, lassú sebgyógyulás, gombásodás, ingerlékenység, vese-, idegrendszeri, érrendszeri problémák).

Saláta savanyú káposztából

Hozzávalók:
Tetszés szerinti összmennyiségben: 2/4 savanyú káposzta, ¼ lilahagyma, ¼ alma; dió, extra szűz olívaolaj, citromlé
ELKÉSZÍTÉSE:
A káposztacsíkokat apróbbra vágjuk, a lilahagymát negyed karikákra, az almát pedig (héjastól) apró kockákra. (Az almára öntsünk egy kevés citromlevet.) Összekeverjük a káposztát és a hagymát, majd locsolunk rá e. sz. olívaolajat. Ezután hozzákeverjük az almát, és a tetejét megszórjuk pirított dióval.

Brokkolis palacsinta

Hozzávalók 4 főre:
30 dkg liszt, 3 db tojás, 4 dl tej, 40 dkg brokkoli, 3 dl joghurt,
20 dkg reszelt sajt, só, vegamix, fokhagyma, olvasztott libazsír a sütéshez
ELKÉSZÍTÉSE:
A brokkolit rózsáira szedjük, sós, vegamixes, fokhagymás vízben puhára főzzük, majd leszűrjük, lecsepegtetjük, és botmixerrel pépesítjük. A palacsintatésztát víz nélkül elkészítjük, belekeverjük a pépet és szükség szerint vizet. Teflon palacsintaütőt kikenünk olvasztott libazsírral, és a szokásos módon „palacsintákat" sütünk.
Tálaláskor megkenjük pici sóval ízesített fokhagymás joghurttal, és megszórjuk reszelt sajttal.

Zabpelyhes vagdalt

Hozzávalók 4 főre:
20 dkg darált pulykamell, 10 dkg zabpehely, 10 dkg burgonya (tisztított),
10 dkg sárgarépa (tisztított), 2 db tojás
só, őrölt bors, őrölt köménymag, fűszerpaprika
ELKÉSZÍTÉSE:
A burgonyát és a sárgarépát lereszeljük (a kis lukon), majd hozzákeverjük a darált húst, a zabpelyhet, a tojásokat, és befűszerezzük. Egy tepsibe sütőpapírt teszünk, majd kb. 10 cm széles és 3 cm magas hasábot formázunk belőle. 200 fokra előmelegített sütőbe tesszük és megsütjük.

Sárgarépakrém pirítós kenyérrel
Hozzávalók 4 főre:
20 dkg sárgarépa, 20 dkg vöröshagyma, libazsír,
só, fokhagymapor, majoránna, őrölt bors, vegamix, fűszerpaprika
ELKÉSZÍTÉSE:
A zsiradékkal „bemaszatolunk" egy teflonserpenyőt, beletesszük a felkockázott hagymát és lepirítjuk. Hozzáadjuk a vékony szeletekre vágott sárgarépát, a fűszereket, és állandó kevergetés mellett megpirítjuk. Ha kész, akkor - miután kihűlt – botmixerrel pépesítjük.

Szalayné Kónya Zsuzsa
dietetikus, élelmiszer-ipari mérnök
Dietetikai Szolgálat-vezető

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.