2018. December 15. Valér nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Az altatóhoz könnyű hozzászokni

Sokszor gyötrelmesen telnek éjszakáink. Csak forgolódunk ágyunkban és bármit csinálunk, nem tudunk elaludni. Milyen gyógyír van bajunkra? – kérdeztük dr. Kristóf Andreát, a Pszichiátriai Tanszék pszichiáterét.


Az alvászavarok 99 százalékának hátterében valamilyen jól diagnosztizálható probléma áll fenn, leggyakrabban belgyógyászati vagy ideggyógyászati betegség, munkahelyi vagy magánéleti stressz, krízis szituációk, mint haláleset, a környezeti tényezők befolyása, úgymint költözés miatti szokatlan környezet, éjszakai zajok, váltott műszak, éjjeli tanulás, nappali munka, éjszakai betegápolás, terhesség, szülés, újszülött nonstop ellátása, szoptatás, menstruáció, s a változás kora – sorolta az alvászavar kiváltó okait a szakorvos.

„Pacsirták és baglyok"

Az alvás mélységét, zavartalanságát az emberek alkata is befolyásolja – mondta a doktornő. – Beszélhetünk „pacsirta" és „bagoly" típusúakról, azaz korán ébredőkről illetve későn elalvókról. Az alvást befolyásolja az életkor is, míg az újszülött a napnak legalább 20 órájában alszik, addig az idős emberek csak 4-6 órát. Idősebb korban a különféle betegségek és a kezelésükre kiírt gyógyszerek is befolyásolják az éjszakai pihenést. A több héten át tartó alvászavar idegességet, ingerlékenységet, figyelmetlenséget, rossz hangulatot, összességében teljesítményromlással járó panaszt okoz, melyekkel tanácsos háziorvoshoz fordulni és beutalójával szakrendelésünket felkeresni. A pácienseket kikérdezzük, hogy mióta nem tudnak aludni, hogyan aludtak gyermekkorukban, mi történt akkor, amikor kialakult jelenlegi alvásproblémájuk. Emellett laborvizsgálatot végeztetünk náluk, valamint fizikálisan is megvizsgáljuk és kezeljük az esetleges pszichiátriai betegségüket, vagy ha más organikus betegség gyanúja merül föl, szakorvoshoz utaljuk őket. A magyar öngyógyító társadalom, hajlamos orvosi konzultáció nélkül szedni általa altatónak vélt gyógyszereket. Sok esetben az altató csak a tüneti terápia része, ami azt jelenti, hogy hiába csökkenti az alvászavart időlegesen az altató, mivel a páciens alapbetegségére nem kapott terápiát, a panaszai idővel, immár altató alkalmazása mellett is ismét jelentkezni fognak, ez pedig egyenes út a gyógyszer-megszokáshoz, a gyógyszerfüggőséghez. Ha mégis altató alkalmazására kerül sor, az a helyes, ha egyénre szabott, hatékony és korszerű altatót ír fel, lehetőség szerint ideggyógyász, vagy pszichiáter szakorvos.

Jó tanácsok rossz alvóknak

A lefekvés tervezett időpontja előtt 3-4 órával ne végezzünk intenzív sportot, vacsorázzunk meg a lefekvés előtt 4 órával, de ne fogyasszunk kávét, kakaót, kólát, csokoládét, zsíros, nehéz ételeket, alkoholt s ne dohányozzunk. Ne legyen a hálószobánkban tévé és ne nézzünk lefekvés előtt olyan műsorokat, melyek felzaklatnak bennünket (pl. túlélő show, krimi), komolyzenét, lágy dzsesszt vagy más megnyugtató zenét hallgassunk. Szellőztessünk ki, sötétítsünk be, a hálószobánkban ne legyen magasabb a hőmérséklet 18-20 Celsius-foknál, vegyünk meleg fürdőt, mindig ugyanabban az időszakban próbáljunk meg lefeküdni és ugyanakkor ébredjünk. Pszichológus segítségével tanuljunk relaxációs technikákat, használjunk füldugót, ha zavarnak az éjszakai (lépcsőházi, más lakásból átszűrődő) zajok. Ne használjuk munkára az ágyat (pl. ne dolgozzunk ott a laptopunkon), ha felébredünk éjszaka és nem tudunk visszaaludni, menjünk át egy másik helyiségbe, olvassunk, hallgassunk zenét, de ne dohányozzunk, ne igyunk alkoholt,s ha újra elálmosodunk, akkor feküdjünk le megint.

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.