2018. December 11. Árpád nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Torna idős korban is

Manapság gyakran hallani, hogy elöregedő társadalomban élünk. Ez azt jelenti, hogy a fiatalabb korosztály aránya csökken, míg az idősebbek aránya egyre növekszik, éppen ezért több figyelmet kell fordítanunk az idősek körében végzett egészségmegőrzésre, illetve betegségmegelőzésre.


A kor előrehaladtával testünk jelentős változásokon megy keresztül. Az első legszembetűnőbb a magasság csökkenése, mely a test tartásbeli változásaival magyarázható.
A medencére előrebillent helyzet lesz jellemző, mely maga után vonja a gerinc görbületeinek fokozódását. A csípőízület és a térdízület hajlított helyzetet vesz fel, illetve bokasüllyedés is kialakulhat. A felső végtagok esetében a vállak előrébb helyezkednek el, a könyökízületre, csuklóízületre, és az ujjak ízületeire a hajlított helyzet lesz jellemző. Az izomegyensúly felbomlása mellett csökken az izomerő.

Elhízás

Egy gyakran jelentkező probléma a testsúly növekedése. Ennek egyik oka lehet a szervezet anyagcseréjének lassulása, mely a testsúly gyarapodását vonhatja maga után, mivel a bevitt kalóriamennyiség változatlan, de a táplálék lebontási ideje meghosszabbodik, illetve ezt egészíti ki a mozgásszegény életmód. Az elhízás a népbetegségnek számító szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a daganatos elváltozások kialakulásának kockázatát is növeli. A csontjainknak is szükségük van a megfelelő terhelésre, ennek hiányában fokozódik a csontritkulás, mely napjainkban a lakosság legalább 10 százalékát, leginkább a változó korú nőket érinti. Ha már ezek a betegségek kialakultak, a rendszeres fizikai aktivitás lassítja az állapot romlását. Idős korban szintén kiemelkedő probléma az eleséses balesetek számának fokozódása, mely súlyos következményeket (pl.: csigolya-, csukló- vagy combnyaktörést) vonhat maga után. Ennek egyik oka lehet az egyensúlyvesztés, mely célzott, rendszeres tornával remekül fejleszthető.

Kocogás, kertészkedés, biciklizés

Idős korban a mérsékelt intenzitású mozgásformákat ajánlott választani. Amennyiben egyedül szeretnénk edzésben tartani szervezetünket a legalkalmasabb mozgások a mindennapi séta, kocogás, kerti munka vagy biciklizés. Ezeknek időtartama naponta legalább fél óra legyen, olyan intenzíven, hogy arcunk kipirosodjon és kicsit meg is izzadjunk. A mozgás során célunk a pulzus fokozatos növelése, majd a kiinduló állapotra való csökkentése. Az edzés alatt célszerű többször is ellenőrizni a bekövetkező változást. A rendszeres mozgás iránti elkötelezettségünk megtartásához a mindennapi mozgásokat alkalmanként kiegészíthetjük a szabadban tett kirándulással, úszással, társas vagy népi tánccal illetve divatos mozgásformákkal.

Együtt könnyebb

A csoportos tornák előnye, hogy a résztvevő egy közösség aktív tagjává válik, nő a motiváció, illetve csökkenthető a magány. Ha már kialakult valamilyen betegsége az idős embernek, az nem gátolja meg a csoportban való részvételt, ugyanis mozgásterapeuta figyelembe veszi az edzés során a fennálló betegségeket. Az általános gyakorlatok színesítésére választható valamilyen zenés, táncos mozgásforma is, mellyel a hangulat is pozitív irányba változtatható.

Állóképesség fejlesztés

Munkacsoportunkkal egy nyugdíjas klub kezdeményezésére szerveztünk egyensúly és állóképesség fejlesztő mozgásprogramot. A tavalyi évben ezeket a gyakorlatokat zenés izomerősítő tornafoglalkozással egészítettük ki. Eredményeink alapján mindhárom mozgásforma hatásosnak bizonyult, de a csoport tagjainak visszajelzése a zenés program esetén kiemelkedően pozitív volt. Ezek alapján mindenkit csak bátorítani tudok egy számára testhezálló mozgásforma kiválasztására, legyen az egyéni vagy csoportos, hagyományos vagy zenés, hiszen egészségünk az egyik legfontosabb értékünk, amiért a legtöbbet saját magunk tudjuk tenni. Testi, lelki és társas jólétünk egyik meghatározó eleme a rendszeres testmozgás.

Tasi Krisztina
gyógytornász
Ortopédiai Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.