2019. Március 19. József, Bánk nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Kerekedjünk felül a bajokon

Ha súlyosan megbetegedtünk, vagy balesetet szenvedtünk, illetve más baljós dolog történik velünk, személyiségünktől függ, hogyan reagálunk rá. Hogyan kerekedjünk felül a bajokon? – kérdeztük a pszichológust.


Öröklött természetünktől és környezetünk ránk gyakorolt hatásaitól függ, hogyan viselkedünk, ha baj ér bennünket – mondta Burainé Bojtor Andrea pszichológust. – Emlékszünk még, mit tanultunk szüleinktől, hogyan oldották meg problémáikat, milyen módszerekkel találtak kiutat bajukból? A jó módszereket érdemes feleleveníteni, de soha nem késő újakat tanulni.

Megküzdési stratégiák

Mindenkit ér apró-cseprő kellemetlenség, stressz, kérdés, hogyan gyűrjük le? Ha folyton rágódunk rajta és nem tudjuk uralni, akkor károsítja szervezetünket, pl. megemelkedik a vérnyomásunk. Ezért jó, ha tudjuk kezelni a stresszt. Ha súlyos betegség ér bennünket, első reakciónk általában a pánik, a kétségbeesés. Egyre csak azt kérdezzük, hogy: Miért pont velem történt? Ebben a helyzetben sokat ad, ha vannak segítő kapcsolataink, akikhez fordulhatunk, barátaink, családunk, hozzánk közel álló munkatársaink. Egészségesen is sokat tehetünk ezért. Dicsérjünk többet és fogjuk vissza kritikánkat. A szerető közösség pozitív hatással van ránk és felépülési folyamatunkat is felgyorsítja. A beteg ember sok nehézséggel találja magát szembe, 99 százalékuk kiszolgáltatottsága miatt elkeseredett. Különösen az idős emberek hajlamosak nagyon borúsan látni helyzetüket és kevés késztetést éreznek a gyógyulásra. Mindenkinek érdemes megkeresni azokat a biztató pontokat az életében, melyek tovább lendítik rossz hangulatukon, segítséget kell kérni és harcolni a gyógyulásáért.

Feszültség levezető módszerek

A betegség állandó stresszforrás a betegnek és környezetének. Alkalmazzunk feszültség levezető módszereket, lazítsunk, relaxáljunk. Figyelem elterelés bármilyen kellemes időtöltés, mint egy jó film megnézése, olvasás, zenehallgatás, beszélgetés. Sokan nem akarják felvenni a kapcsolatot ismerőseikkel, nem akarnak pl. telefonon beszélni velük arra hivatkoznak, hogy nem terhelnek senkit a bajukkal. Ilyenkor képzeljük magunkat a másik helyébe, vajon mit szólnánk, ha bennünket hívna fel bajba jutott ismerősünk, barátunk? A legtöbb ember szeret adni és mi figyelmünket, segítségünket adnánk a telefonálónak.

Pozitív élet

Ha nagyon elkeseredünk, gondoljuk át életünk jó oldalát. Vegyünk elő papírt, ceruzát, függőlegesen osszuk ketté a lapot és egyik felére írjuk fel a pozitív, a másikra a negatív eseményeket. Meglepő lesz, hogy mennyi jó dolgot átéltünk már. A relaxáció is segít, nyugodt, feszültségmentes állapotot teremt. Figyeljünk a lélegzetünkre! Lélegezzünk nyugodtan, egyenletesen, tudatosan mélyítsük a légvételt és a kilégzést hosszabb időtartamúvá. Ha ellazulunk, könnyebben, hatékonyabban tudjuk végiggondolni a dolgainkat, fantáziadús ötleteink születhetnek megoldására, mint felfokozott, pattanásig feszült hangulatban, elkeseredve.

Gondolatstop

Betegen, kiszolgáltatott helyzetben előfordul, hogy gondolatainkat egymásba öltve egyre rosszabb kilátásokat képzelünk és végeláthatatlanul őröljük ugyanazokat. Kiáltsunk Állj!-t a gondolatainknak, és beszéljünk másról. Kutatások bizonyítják, hogy az állandó rágódás további egészségromlást eredményez. A telefonálás, zenehallgatás is kizökkenthet a rossz körből és később más megközelítésben láthatjuk problémánkat. Vegyük elő korábbi problémamegoldó módszereinket, nézzük, hogyan lettünk úrra akkor a bajon. Gyógyulásunkhoz elengedhetetlen a kreatív én elővétele, a pozitív látásmód, az optimizmus. Kérjünk segítséget! Kézenfekvő az orvos tanácsát kérni, aki megadhatja pl. egy pszichológus nevét, telefonszámát, vagy egyéb segítőét. Sokat segít a betegtársak együttműködése is. Keressük egymás társaságát és cseppentsünk egy kis humort is életünkbe. Kapcsolódjunk be önsegítő csoportokba, a sorstársak is sokat tudnak egymásnak segíteni. Hasznos tanácsokat adnak a mindennapi élethez, praktikus ötleteket a nehézségek megoldására, elviselésére. A csoportok felől pl. orvosnál érdemes érdeklődni vagy utánanézni interneten.


Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.