2019. December 14. Szilárda nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Nem ördöngösség a helyes étkezés

Sokan azt hiszik, hogy a zsírok, vagy a szénhidrátok egészségtelenek. Pedig a mottó: nincsen káros táplálék, csak mértéktelen fogyasztás. Különítsük el a három fő táplálékcsoportot!


A szénhidrátok, táplálkozásunk alapja, napi étkezésünk felét alkotja. Előtérbe kerülnek az komplex szénhidrátok, valamint a teljes kiőrlésű gabonák. A komplex szénhidrátok azok, amelyek a zöldségekben, olajos magvakban, gabonákban találhatók, a szervezetnek nagyobb energiát kell fektetnie a lebontásukba, mint az egyszerű tejcukrokéba, vagy gyümölcscukrokéba. A teljes kiőrlésű azt takarja, hogy a gabona feldolgozása során a külső részét nem hántolják le, így ez is belekerül a lisztbe, tehát több rostanyag jut a szervezetbe, a rostok pedig kulcsfontosságúak az egészséges bélmozgás fenntartásában, így nagy jelentőséget tulajdonítanak neki a vég-és vastagbéldaganatok megelőzésében.

Jó és rossz zsírok

A másik nagyon rossz színben feltüntetett táplálékcsoport a zsírok. Le kell szögeznünk, hogy valóban vannak rossz zsírok, de ezek mellett a szervezet számára elengedhetetlen, hogy megfelelő arányban bevigyük a jó zsírokat. Melyek ezek? Fontos, hogy elkülönítsük a telített, főleg állati, és a telítetlen, növényi zsírokat. Az állati zsírok nagyobb része képes átalakulni koleszterinné, amely magas szintje olyan állapotokhoz vezet, mint az érelmeszesedés, a szívinfarktus, vagy az agyvérzés. A növényi zsírok közül sem mindegyik ajánlott, próbáljuk kerülni a nagy mennyiségű, bő napraforgóolajban sült ételeket, és helyette használjunk olívaolajat vagy kókuszzsírt. Nagyon népszerűek az omega-3 és az omega-6 zsírsavak is, ezeket nagy mennyiség-ben a halakban találjuk meg, és a koleszterinnel ellentétben, segítenek megelőzni az érelmeszesedésből származó súlyos következményeket. Nem hanyagolhatjuk el a zsírok szerepét a vitaminok szempontjából sem, hiszen vannak olyan vitaminok (A, D, E, K), amelyek csak a zsírokban és olajokban oldódnak.

Magas vérnyomás, cukorbetegség

Kétféle, a táplálkozással összefüggő kórós állapotot említhetünk meg, az egyik a magas vérnyomás, a másik a cukorbetegség. A magas vérnyomás kialakulásnak egyik fő oka a mértéktelen sófogyasztás. Elkerülése érde kében néha már az is elegendő, ha a só lekerül az asztalról, vagy ha ételeinket egy kissé fűszeresebben készítjük. Jó alternatíva lehet a szójaszósz. A cukor-betegség korunk egyik legnagyobb mértéket öltő betegsége, nem megfelelő kontrollal látáscsökkenéshez, végtagi érzéscsökkenéshez, vesebántalmakhoz vezethet. Fontos a megelőzés. Lehetőségünk van természetes édesítőszerekre, vagy mézre cserélni a kristálycukrot, a cukros üdítők helyett ajánljuk a víz, vagy a cukrozatlan teák fogyasztását. A fentebb elhangzott tanácsokból is látszik, hogy az egészséges táplálkozás nem nagy ördöngösség, néhány szabály betartásával könnyedén meg-őrizhetjük egészségünket.

A Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete (DOE) lehetőséget teremt a diákoknak, hogy egy igazán klassz csapat tag jai legyenek. Az egyesület részt vesz a debreceni közösségi életben is. Városszerte ismertek a DOE-sok által tartott elő-adások a szexualitásról, a drogokról, vagy éppen az alkoholról és a dohányzásról. A krónikus betegségek megelőzéséről szóló előadások pedig határozottan nép-szerűek az idősebb korosztály körében. Egy-egy előadás nem túl hosszú, és bárki, bármikor kérdezhet, így a hallgatóság számára fontos információ sokkal jobban „megragad”.

Dr. Galambosi Gréta
rezidens
Szak és Továbbképzési Központ
Debreceni Egyetem

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.