2019. December 14. Szilárda nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Kevesen tudnak jól megöregedni

Mindenki szeretne hosszú életet élni, de kevesen akarnak tenni is érte – véli dr. Semsei Imre, az Egészségügyi Kar Geron-tológiai Tanszék tudományos tanácsadója.


Egyedülálló kísérleti bizonyíték van rá, hogy aki kevesebbet eszik, hosszabban él – mondta a professzor. – Patkánykísérlet során két csoportba osztották az állato-kat a tesztben résztvevő munkatársak. Az egyik csoport annyit ehetett, amennyit akart, a másik 40 százalékkal kevesebb kalóriát kapott, de mellé vitamint és ásványi anyagot is adtak. A kísérlet eredménye az lett, hogy a kevesebbet táplálkozó állatok 30 százalékkal tovább éltek. Azonban nem csak a mennyiség, hanem a minőség is lényeges. „Az vagy, amit megeszel” – ismeretes a szólás. Az egészséges táplálkozást a sokféle, változatos étellel lehet biztosítani. Az európai ember kevés fajta eleséget eszik, ellentétben a japánokkal, akik sokfélét fogyasztanak, halakat és tengeri növényeket is. Jó tudni, hogy hasznos egészségvédő ital a vörösbor, antioxidánsokat, flavonoidokat, azaz sejtvédő szereket tartalmaz. Előnyös fogyasztani, de csak mértékkel, napi 1-2 pohárral. Ugyanígy megfelel a zöld tea is.

Kevés mozgás, gyors öregedés

A mozgás hiánya felgyorsítja az öregedést. Ismert az a szólás, hogy amit nem használunk, az elsorvad. Az is köztudott, hogy amit használunk, az elkopik, de csak lassan. Leszoktunk a mozgásról, és gyakran az idő hiányá-val magyarázzuk azt, hogy miért nem sportolunk. Mozogni kell az egészségért. Fokozatosan kell kezdeni és rendszeresen végezni. Hetente 3-szor 1-1,5 órát sportolni a szervezet karbantartásához, és még többet erőnlété-nek javításához. Bármilyen mozgás jó az erős, aktív sétától – akár kutyasétáltatással összekötve, az úszáson, kerékpározáson át a csoportos sportokig.

Ép testben ép lélek

Azt, hogy mit kellene tenni a hosszú életért, mindenki tudja, de kevesen csinálják. Az ép testben ép lélek megállapítás fordítva is igaz. Ha a lélek nem ép, megbetegítheti a testet pszichoszomatikus betegségek formájában. A betegségét mindenki magának köszönheti, kivéve az öröklött és a szerzett (baktérium, vírus) kórokat. A daganatok sokszor feldolgozatlan trauma miatt alakulnak ki, a pszichés sérülés felőrli a testet-lelket. Halla-ni olyan történeteket is, amelyekben a beteg a saját erejéből meggyógyult a rákból. A gyógyulást annak köszönheti, hogy megváltoztatta a gondolkodását, a dolgokhoz való viszonyulását, életmódját. Ismeretes, hogy a táplálkozás, a fizikai aktivitás, a fizikai állapot megváltoztatja az egyén örökítő anyagát tartalmazó DNS szabályozását, géneket kapcsol ki és be, áthangolja az ember anyagcseréjét. Magyarországon általában nem megfelelő az emberek lelki egészsége. Ha nem tudják helyesen kezelni élethelyzeteiket, stresz-szesek, lelki betegek lesznek, kezeletlenül kevesebb ideig élnek. Ezért nehezen múló, nagy tehernek érzett gond, hosszan elnyúló rossz közérzet, bánat, megoldhatatlannak vélt problémák esetén érdemes pszichológushoz fordulni.

Változatos táplálkozás, bizakodó magatartás

A káros szenvedélyek, mint pl. a dohányzás, 10-15 évvel rövidítik meg az életet, és a hosszú távon folytatott bőséges táplálkozás szintén ennyit vesz el az életévekből. Százhúsz évig is élhetnénk, de a helytelen életmód miatt csak 75 év körüli átlagéletkor marad belőle. A világhoz való viszonyunk is lényeges, annak eldöntése, hogy az a bizonyos pohár félig üres, vagy félig tele van. Sokat segít, ha például nem mindig arra gondolunk, hogy mink nincs, hanem arra, hogy mink van! Nem igénytelenségről van szó, hanem okos gondolkodásról. A lehetőségeinkhez képest élvezzük az életet!

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.