2019. December 11. Árpád nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Táplálkozási ötletek reumásoknak

A gyulladásos reumatikus betegségek hátterében meghúzódó komplex folyamatok tisztázása során bebizonyosodott, hogy a táplálék mind gyulladáskeltő, mind pedig gyulladáscsökkentő összetevőket is tartalmaz, így a betegek a táplálkozási előírások betartásával pozitívan befolyásolhatják a betegség lezajlását.


Az egyik legfontosabb kapcsolat az étrend és az ízületek egészsége között – az ízületekre nehezedő nyomást alapvetően meghatározó – testtömeg. A túlsúly extra terhelést ró a testtömeget tartó hátra, a csípőre, a térdre, a bokára, a lábra, ezért már egy kisebb súlycsökkenés is nagy könnyebbséget jelenthet ezeknek az ízületeknek. Ráadásul a túl sok testzsír növelheti a gyulladást és ezáltal a fájdalmat a szervezetben. Mindezt alátámasztja az a tény, hogy az egészségesebb testtömeget elérve sok esetben javulnak a vérnek a gyulladással összefüggő laboreredményei. Fontos azonban tudni, hogy a látványos, gyors fogyást ígérő kúrák, böjtök károsak, emelik a hugysavszintet, rontják az állapotot. Ezért csak dietetikussal egyeztetett fogyókúrát folytassanak a betegek.

Válasszunk megfelelő zsiradékot!

A gyulladásos betegségek kialakulásában a szervezet szövetei közt zajló zsír-anyagcsere folyamatok nagyon fontos szerepet játszanak. Az elfogyasztott zsiradéknak nem csupán a mennyisége, hanem a fajtája is befolyásolhatja
szervezetünkben a gyulladás és fájdalom mértékét. Felnőtt ember számára a napi zsiradék bevitel kb. 5 dkg „látható” zsiradékból (pl. libazsír, vaj, növényi olajok), és kb. 4 dkg „rejtett” zsiradékból áll. („rejtett zsír”, ami benne van pl. a legsoványabb joghurtban, kefirben, csirkemellben, stb). Gyulladásos folyamatok esetén nagyon fontos, hogy csökkentsük – az elsősorban állati élelmiszerekben lévő – telített zsírok arányát. Mindemellett a növényi olajok között is vannak magasabb telitett zsírsavtartalmúak (pl. a pálmaolaj, a kókuszolaj), amelyek fogyasztását érdemes háttérbe szorítani. A sok omega-6 telítetlen zsírsavat tartalmazó zsiradékok szintén elősegíthetik a gyulladást a szervezetben, ezért az ezekben bővelkedő élelmiszereket kerüljük! (pl. kukorica-, szőlőmag-, vagy napraforgóolajok, vagy az alapvetően ezekből készült margarinok). Sütéshez, főzéshez minimális mennyiségű vajat (nem margarint!) használjunk, de folyamatosan törekedjünk ételkészítéseink során zsiradék-szegény konyhatechnológia megvalósítására (pl. római tál, teflonedények, sütőzacskó, párolás, tepsiben sült rántott hús). Vigyázzunk a növényi olajokkal! Extra szűz olívaolaj, - repceolaj, és – lenmagolaj használható, de csak akkor, ha nem éri hőhatás (pl. salátaöntetekbe, szendvicskrémekbe, kifőtt tésztákhoz)

Fogyasszunk rendszeresen halat!

Amíg a sok omega-6 generálja a gyulladásos folyamatokat, addig a gyulladásos folyamatok elleni harcban kitüntetett szerep jut a többszörösen telítetlen hosszú láncú omega-3 zsírsavaknak, amelyek legjobb forrásai a tengeri halak, így ezekből együnk rendszeresen, hetente legalább 1-3 alkalommal. Legyen óvatos más egyéb magas zsír-tartalmú táplálékokkal is, mint a diófélék, tejcsokoládé, tojássárgája, vagy avokadó. Fogyasszon zsírszegény tejet, tejtermékeket és sajtféléket, savanyú tejtermékeket, mint az író, kefir, joghurt. Ételei sűrítéséhez is ez utóbbiakat használja tejföl, és tejszín helyett.
Kutatások szerint az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat, mérsékelt mennyiségű (40 dkg/fő/hét) sovány húst és sok zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó étrend a heti rendszeres halfogyasztás mellett képes csökkenteni a testben a gyulladást azáltal, hogy segíti a szervezetet megszabadítani a gyulladást okozó anyagoktól. Ehhez az kell, hogy naponta legalább négy adag zöldséget – elsősorban frissen, de lehet gyorsfagyasztott vagy konzerv is – és legkevesebb két adag gyümölcsöt elfogyasszunk. (Egy adag kb. egy maroknyi) Válasszunk különböző színű zöldségeket, hogy minél többféle olyan növényi hatóanyag kerüljön a szervezetünkbe, ami segít mérsékelni a gyulladást! (pl. gátolják a szabadgyökök képződését) Viszont ne felejtsük el, hogy csak azok a zöldségek, és gyümölcsök képesek a szervezetünkben jótékony hatásra, melyeket a nap érlelő sugara érlelt meg, és nem pedig a kémiai anyagok.

Egyen teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket!

A cél érdekében részesítse előnyben a teljes őrlésű gabonából készült lisztet és teljes őrleményű termékeket, a tojás nélküli, durumbúzából készült tésztaféléket (olasz termékek). Mondjon le az iparilag gyártott készételekről, készítse el saját táplálékát friss és természetes nyersanyagokból, kerülje a panaszokat súlyosbító élelmiszereket. Ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadék-bevitelről sem! A felnőttek szervezetének több mint 60 százaléka víz. A víz nem csak oldószer, hanem az oldott anyagok és a tápanyagok szállításáért is felelős. Segíti az anyagcsere termékek mielőbbi kiürülését a szervezetből. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság a nők számára 2 literben, míg a férfiaknak 2,5 literben határozta meg a napi ajánlott folyadék bevitelt. Figyeljünk arra, hogy nemcsak a nagy melegben, hanem a hűvösebb időszakban is elegendő folyadékot fogyasszunk. A téli időszakban a folyadékpótlásra jó alternatívák a teák, amik készülhetnek például bodzából, csipkebogyó és hibiszkusz keverékéből. A jól hidratált szervezet hatékonyabban végzi a „természetes méregtelenítést”, mellyel nagymértékben hozzájárul a gyulladásos folyamatok csökkentéséhez.
Az itt felsorolt tanácsokat egyéb gyulladásos megbetegedéseknél is ki lehet próbálni. Egy dolgot azonban mindig szem előtt kell tartani: a diéta megkönnyíti a reumás panaszokkal élő betegek hétköznapjait, de sohasem helyettesítheti a gyógyszeres kezelést!


Szalayné Kónya Zsuzsa
Dietetikai Szolgálat vezető

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.