2020. December 02. Melinda, Vivien nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Mit tegyünk a többletkilók ellen?

A téli étkezések „nagy problémája” a tavaszra megjelenő többletkilók. A hidegebb hónapok alatt jobban kívánjuk a nehezebb, laktatóbb, zsírosabb ételeket, mint nyáron, és a karácsonyi ünnepek, disznóvágások is jó alkalmak a túlzásba vitt étkezésekre.


A testsúlyt megőrző táplálkozás a téli hónapokban is megvalósítható. Ugyanis minden a mértékletességen, a konyhatechnikán és a nyersanyag válogatáson múlik. Ha gyakrabban eszünk kisebb mennyiséget, akkor kevesebb az esélye annak, hogy rosszul leszünk a töltött káposztától, vagy egy nehezebben emészthető zsíros ételtől. Rágjunk lassabban, így előbb kialakul a jól-lakottság érzete, és az emésztőrendszer munkáját is segítjük. Bevásárlásaink során válasszuk a zsírszegényebb húsokat, tejtermékeket, gabonatermékek közül a teljes őrlésű lisztből készülteket. A desszertek elkészítése során részesítsük előnyben a gyümölcs- és tejalapúakat! A mákos- és diós bejgli energiatartalmát csökkenthetjük, ha a töltelék nagy részét párolt alma alkotja.

Sóra ültetés, grillsütő, római tál

De hiába vettük meg pl. az alacsony energiatartalmú halat, ha rántott hal formájában, sültburgonyával, és tartármártással tálaljuk. Minimális zsiradékot használjunk, pl.: gőzölés, párolás, teflonedények, római tál, grillsütő, forró kőlap, alufólia, papírzacskó, sütőpapír, sóra ültetés (kiszórunk egy kilogrammnyi sót a tepsink közepére, befűszerezzük a csirkét, ráültetjük a só közepére, betoljuk az előmelegített sütőbe, és megsütjük); tejföl helyett kefíres vagy joghurtos habarással vagy a saját anyagával sűrítjük be az ételeket.

Rántott húsok, zöldségek – másképp

Nem kell lemondania a rántott halról sem, ha megfelelő konyhatechnológiát alkalmazunk. Egy tepsit, összemaszatolunk kevés libazsírral. A hal-szeleteket bepanírozzuk, beletesszük a tepsibe, a szeleteket kenőtollal hajszálvékonyan és egyenletesen bekenjük olvasztott libazsírral, majd a tepsit fólia nélkül betoljuk a 250 fokra előmelegített sütőbe, és kb. 15 percig sütjük. Ugyanígy készíthetünk rántott zöldségeket is. Több száz – fölöslegesen bevitt – kalóriától szabadítjuk meg a szervezetünket akkor is, ha salátáink majonéz és tejföl alapú mártásai, öntetei helyett ízesített joghurtokat használunk. A zöldségeket ne csak salátákhoz használjuk, hanem köretek részeként is. Pl. pirított, párolt, tepsiben sült rakott zöldségek kerüljenek a tányérra, a féladagnyi rizs vagy burgonyapüré mellé.

Együnk kevesebbet, mozogjunk többet

Étkezzünk lassan, jól rágjunk meg minden falatot! Napi ötszöri étkezést javaslunk, de ha elfogyasztunk egy-egy kocka csokit vagy szaloncukrot, az is étkezésnek számít! Az ételek – akár falatkák formájában is – jól adagolhatók legyenek. Nagyon pici töltött káposztákat készítsünk. A vékonyra vágott szelet húsok is csak két ujjunkat borítsák be, és ne a tenyerünket. A kocsonyát kicsi kompótos tálkákban dermesszük! Apró, de mutatós kis süteménykockákkal kápráztassuk el szeretteinket! Minden étkezés tartalmazzon „nap érlelte” zöldséget vagy gyümölcsöt! Étkezzünk kisebb tányérokról! Lefekvés előtt két-három órával már ne együnk! Ha egy-két pohár alkoholt fogyasztunk, inkább válasszuk a száraz vörösborokat, mint édeseket, vagy likőröket. Mozogjunk minden nap a friss levegőn, ez állhat akár fél óra intenzívebb sétából is, a cél, hogy ne tévénézés közben emésszük meg a karácsonyi nehéz falatokat! Fogyasszunk a téli hónapok alatt is óránként 2-3 dl-nyi csapvizet vagy csapvízből főzött teákat.


Szalayné Kónya Zsuzsa
dietetikus, élelmiszeripari mérnök,
a Dietetikai Szolgálat vezetője

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.