2020. December 02. Melinda, Vivien nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  A magas vérnyomásról

a magas vérnyomás több mint 2 és fél millió embert érint ma Magyarországon. Több évtizede tudományosan bizonyított tény, hogy a túlzásba vitt sóbevitel növeli a vérnyomást.


A magas vérnyomás az agyvérzés és a szív- és érrendszeri betegségek legfontosabb kockázati tényezője. De a fokozott sóbevitel a magas vérnyomástól függetlenül is növeli az agyvérzés, a vesebetegség, valamint a szív bal kamrája izomtömeg-vastagodását, illetve ezek kockázatát. Hazánkban az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet által végzett reprezentatív Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot vizsgálat adatai szerint a sóbevitel nőknél 12 gramm, férfiaknál 17,2 gramm az ajánlott 5 grammal szemben, amely egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. (Gyermekeknél az ajánlott érték 3 gramm naponta.) A só, azaz a nátrium-klorid két alkotórésze a nátrium (40 százalék) és a klór (60 százalék). A nátrium a klórral és a káliummal együtt a szervezet folyadékháztartását szabályozza. Egy egészséges felnőtt napi nátriumigényének fedezéséhez elegendő 1,5-2 gramm.

Kevesebb sót, több zöldséget, gyümölcsöt

A bőséges zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó, így a káliumban gazdag étrend vérnyomáscsökkentő hatása bizonyított. A nátriumbevitel csök-kentése és a káliumbevitel növelése egyaránt vérnyomáscsökkentő hatású mind normális, mind magas vérnyomásos egyéneknél. Minden olyan diétás módosítás, amely a nátriumbevitel csökkentésére, illetve a káliumbevitel növelésére irányul, jelentősen hozzájárul a lakosság egészségi állapotának javulásához, a szív- és érrendszeri betegségekből eredő halálozás csökkenéséhez. Az Amerikai Hypertonia Társaság 2009-ben megjelent állásfoglalása szerint a káliumbevitel érje el a 4,7 grammot naponta. A magas vérnyomás megelőzése és kezelése szempontjából (is), akkor táplálkozunk jól, ha a vásárlás és az ételkészítés során odafigyelünk alapanyagaink sótartalmára, megváltoztatjuk sózási szokásainkat, és naponta elfogyasztunk legalább fél kilogrammnyi zöldséget és gyümölcsöt. Válasszuk azokat a termékeket, illetve ételízesítőket a piacon, amik nem tartalmaznak hozzáadott sót!

Feldolgozott élelmiszerek magas sótartalommal

Az EU-keretprogramban jelentős szerep hárul az élelmiszeriparra, mivel hogy a lakossági sófogyasztás 70 százaléka a feldolgozott élelmiszerekből származik. Már egy szelet felvágottas, sajtos kenyér elfogyasztásával elérjük, sőt túl is léphetjük a WHO által ajánlott 5 gramm só-beviteli értéket naponta. Azaz ha egyáltalán nem használunk sót sem ételkészítés során, sem utánsózásra, akkor sem lesz alacsony a sóbevitelünk. Kiemelkedően magas a kenyérfélék, pékáruk, felvágottak, húskészítmények, füstölt húsok sótartalma. A sajtok, sózott rágcsálnivalók, konzervek, szószok, salátaöntetek, mártásporok, zacskós levesek, leveskockák, fűszerkeverékek, mustár, paradicsompüré, ketchup, majonéz sótartalma pedig rendkívül magas.

Praktikák az egészségért

Fokozatosan csökkentsük a só mennyiségét! Tegyük el az asztalról a sószórót! Főzéskor konyhasó és ételízesítők helyett használjunk erőteljes ízű friss és száraz fűszernövényeket (vasfű, babérlevél, borsikafű, csemege fűszerpaprika, rozmaring, szerecsendió, szurokfű, tárkony, bazsalikom, majoránna, kakukkfű, vanília, stb.)! Sót és sót tartalmazó ételízesítőt egyszerre ne használjunk! Készítsük otthon ételeinket friss alapanyagokból és korszerű konyhatechnikával, melyekkel ízletessé tehetjük őket és csökkenthetjük sótartalmukat is! Azonban csak a sófogyasztás csökkentésével nem biztosíthatjuk egészségünket. Nagyon fontos a kálium növelése is a zöldségek és gyümölcsök által. Emellett figyelnünk kell a megfelelő mennyiségű rostbevitelre is. Ha a zöldség-, a teljes kiőrlésű gabona- és a gyümölcsfogyasztás kielégítő, akkor egy „csomó” probléma megoldódik (pl. érelmeszesedés, vastagbéltumor, koleszterinszint, fogyókúra stb.) Hiába csökken a só, ha nem nő a rost!


Szalayné Kónya Zsuzsa
dietetikus, élelmiszeripari mérnök
Dietetikai Szolgálat vezető

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.