2020. Július 08. Ellák nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  Immunbetegek táplálkozása

Narancs? Banán? gyümölcsjoghurt? müzli? Ásványvíz? Margarin vagy vaj? Olaj vagy sertészsír? Folytathatnám azon dilemmák sorát, amelyek fölvetődnek akkor, ha az ember egészségesen szeretne táplálkozni.


Folyadékok, ételkészítés

Ha orvosi ellenjavallat nincs, akkor minimum 2 liter ajánlott naponta, de jó lenne elérni a 3 litert! Az ajánlott folyadék felforralt és visszahűtött csapvíz, teák. „Természetes” alapanyagokból főzzön! Pl. Ne használja a következőket: konzervek, levesporok, mártás-porok, füstölt, pácolt készítmények, tartósított élelmiszerek, margarinok (energiacsökkentettet sem!), hagyományos étolajok (pl: Vénusz, Floriol). Mindenből az „alapokat” vásárolja meg. Pl.: a natúr joghurt nagyon egészséges, de ennek a gyümölcsös változata már egyáltalán nem. DE! Ha már unalmas a natúr joghurt, akkor lehet ízesíteni pl. mirelit gyümölccsel. Az egyedi ízesítést alkalmazhatja a túrónál is. Ebből érdemes minden nap legalább 5 dkg-ot elfogyasztani. Jó májvédő hatása a gyógyszerek szedése mellett jelentős pozitívum. A túróból készíthet körözöttet, túrógombócot, túrópudingot, túrókrémet (pl: túró + joghurt + gyümölcs + dió), túróslaskát stb. Olajos magvakból napi 2-3 dkg ajánlott: dió, szezámmag, lenmag, tökmag, napraforgómag, nem sózott mogyoró, pisztácia stb.

Zsiradékok, húsok

Kenyérkenéshez használható: libazsír és vaj (nem vajkrém!), sütéshez, főzéshez: libazsír, kacsazsír, sertészsír; főtt tésztákhoz és salátákhoz: extra szűz (vagy hidegen sajtolt) olívaolaj, lenmagolaj vagy repceolaj. Nem fogyasztható: az összes margarinféle, a hagyományos étolajak (pl: Vénusz, Floriol stb.). A napi zsiradékbevitel ne haladja meg a 7 dkg-ot! Kerüljük a bő zsiradékban való sütést (rántott hús, bundáskenyér, rántott sajt, rántott gomba, stb.). Helyette alkalmazzunk zsírszegény konyhatechnológiát, amely eszközei: grillsütő, rostsütő, teflon edények, római tál (cserépedény vagy pataki tál), sütőfólia, kukta, pároló edények, sóra ültetés (a tepsibe szór 1 kg sót, a csirkét befűszerezi, és ráülteti a sóra. Forró sütőben készre süti. A zsírban sült krumpli helyett hagy-mafélékkel, fűszerpaprikával, szárított fűszerekkel! Törekedjünk arra, hogy zsírszegényeket használjunk fel: csirke, pulyka, borjú, hal. Jó lenne halból hetente minimum 10 dkg-ot fogyasztani! Le kell mondani a bolti felvágottakról! Otthon is lehet „felvágottakat” csinálni! Pl: a pulykamellet addig formázza harántszeleteléssel, amíg egy nagy „lepedőnyi húsdarabot” kap. Kiklopfolja, fűszerezi, és elkészíti a ragut, illetve krémet, amivel megkeni, feltekeri és sütőben vízfürdőben megsüti.

Tejtermékek, gabonafélék

Tejtermékek: natúr túró, natúr joghurt (ízesítéseikről már szóltam), kemény sajtok. A kockasajtokat, az ömlesztett-, és a hengeres sajtokat ne fogyassza. Barátkozzon meg a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekkel!

Zöldségfélék, gyümölcsök

Naponta minimum 3 étkezés tartalmazzon valamilyen formában zöldségeket: párolt, főzött, sütött, csőben sült, nyers. Minél több színű zöldségre kerüljön sor naponta. Szárazbab, sárgaborsó, lencse: tíz naponta valamelyikből készüljön étel! Az adott égövön, az adott évszaknak megfelelő zöldségeket és gyümölcsöket kell fogyasztani! Tilosak a primőrök, és a „külföldiek” számát is csökkentsük. A mirelit zöldségek használhatók. Gyümölcsök: almát naponta legalább 3 db-ot!

Étkezési ritmus

Mindennap ugyanabban az időpontban kell étkezni. Ha a „hétköznapi” ételek mellett testsúlya csökken, akkor éljen azzal a lehetőséggel, amit az enterális tápszerek nyújtanak.

Szalayné Kónya Zsuzsanna
a Dietetikai Szolgálat vezetője
dietetikus, táplálkozástudományi szakember

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.