2020. Október 30. Alfonz nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2019. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány


  Kardio Magazin

<< előző oldal


  „... aludj el szépen, kis Balázs...”

Az újszülött világrajövetele után a nap nagy részét átalussza, nagyjából 18-20 órát tölt alvással vagy szundikálással.


Ennek oka, hogy idegrendszere még nem érte el a kellő érettséget a külvilág ingereinek feldolgozására, és gyorsan kifárad. Az újszülöttnek az alvás nélkülözhetetlen, kb. háromóránként azonban felébred enni, akár nappal, akár éjszaka van. Az élet első néhány hónapjában az alvás biológiai irányítás alatt áll, később azonban egyre inkább szociális irányítás alá kerül, vagyis a gyereknek meg kell tanulnia alkalmazkodni alvási ritmusával is a környezetéhez.

Csend, félhomály

A szülők jó, ha szem előtt tartják, hogy ha a gyermeküknek éjszaka valamire szüksége van, azt gyorsan és csekély világosság mellett kapja meg. Csak addig vegyük ki az ágyából, amíg eszik, a büfiztetés után tegyük vissza. Gondoskodjunk arról, hogy csönd és lehetőleg erős félhomály legyen. A kiságy csakis az alvás helye legyen. A csecsemővel, kisgyermekkel otthon levő szülő ne próbáljon minden házimunkát megcsinálni az alatt a rövidke idő alatt, míg a baba alszik napközben. Szüksége van a szülőnek is egy kis szundításra, különben nagyon fáradt, kialvatlan, ingerlékeny lesz. Az éjszakai „munkát” is jó, ha a két szülő meg tudja osztani egymással.

Evés, fogzás

Az evés miatti éjszakai ébredések kb. 4-5 hónapos korig általánosak. Gyakori, hogy egyéves korig egy vagy két alkalommal minden éjjel felébrednek a gyerekek. Akkor, amikor az evés miatti ébredések csökkennének, megkezdődik a fogzás, ami már hónapokkal korábban is okozhat nyugtalan éjszakákat. Próbáljunk kialakítani alvási rendet, aminek igazodnia kell az életkorhoz. Nagyjából azonos időben legyen az elalvás. Egyedül tegyük a gyermeket az ágyába vagy altassuk el, esetleg feküdjünk le vele együtt? Bármelyik választható, egy dolog fontos, gyerekünk hozzá fog szokni. Ahogy hozzá tud szokni a kézben vagy a szülők közötti alváshoz, úgy meg tudja szokni a saját ágyában való önálló elalvást is.

Mozgás, levegőztetés

A napközbeni sok mozgás, játék a friss levegőn, kisebbek esetében a levegőztetés megalapozzák a nyugodt éjszakai alvást. A lefekvés előtti nem túl késői, könnyű vacsora is ezt segíti. 2-3 éves kortól a nyugtalan éjszakák okai között találhatjuk a félelmeket, szorongást, ami részben a nappalok „maradéka” lehet (TV, komputer, feszült családi légkör, óvodai, iskolai élmények). Legyünk következetesek, türelmesek és nyugodtak. A szoktatás elején maradjunk mellette, majd lassan csökkentsük az ágya mellett töltött időt. Ha sír, menjünk vissza hozzá, nyugtassuk meg, majd menjünk ki. Alakítsunk ki esti szertartásokat, amiben legyen benne a fürdetés, a mese, a dajkálás is. Mindenkinek egészséges alvást kívánok!

Dr. Papp Ágnes

tanársegéd

Gyermekgyógyászati Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.