A fejlődő csecsemő életében igen korán megindul és fokozódik az emberi kapcsolatok iránti igény, amit az is jelez, hogy már az első hónapokban megsokszorozódik az olyan sírás, amely már nem a testi szükségletek kielégítésére irányul, hanem az egyedüllét megszüntetésére. Ne legyünk „süketek”! Halljuk meg ezt a hívást is, mint ahogy később a szóbeli hívásra rögtön reagálunk. A síró csecsemő bizonytalanná válik, félni kezd, ha nem kap választ sírására.
Kommunikáció
A kommunikáció kezdete és alapja tulajdonképpen az, hogy a szülő, a környezet jelentést tulajdonít a csecsemő gesztusainak, sírásának, gagyogásának, cselekedeteinek. Igen! Előbb nekünk kell alkalmazkodnunk, és megértenünk a bababeszédet, aztán várhatjuk el, hogy forduljon a helyzet. Különleges jelentőségű az élet első hónapjaiban az ún. szemkontaktus kialakulása, mely már újszülöttkorban elkezdődik. Később a csecsemő érdeklődése és figyelme arra fordul, amerre a szülőé. Közben persze eltelik néhány hónap, ám az első időszak e tekintetben döntő fontosságú. Az újszülött már néhány hónapos korában különbséget tud tenni az emberi beszéd és a zajok között.
Beszédtanítás
A beszéd tanítása már a születés után megkezdődik. A baba ugyan kezdetben csak hanglejtést, hangerősséget észlel, majd különbséget tesz a hangszínek között is. Megismeri hozzátartozói, gondozói hangját, és feléjük fordul. Egészen pici kortól kezdve beszéljünk a gyermekkel, érthetően, szépen. Nem kell visszagagyogni, selypíteni, mert az „ olyan aranyos”. Ilyenkor nehezebben tanul meg a gyermek is tisztán beszélni. Nemcsak a felnőttek, hanem a beszélni még nem tudó csecsemő is szívesen, sokszor szünet nélkül, órákon át „beszél”, jelez, gőgicsél. A beszédtanulás első szakasza minden bizonnyal a hangok felismerése. Az egészségesen halló gyermek már magzati élete során hall hangokat, s jellegzetes viselkedésváltozással válaszol is rájuk.
Hangutánzás
Az első életévben a beszédtanulásban a hangutánzásnak és az ismétlésnek van fő szerepe. A beszédfejlődésnek igen fontos szakasza az, amikor az ember irányítani, szabályozni kezdi szájmozgását. A hanggal való játékot a gyermek sokszor válaszként adja egy feléje irányuló kedveskedő hangra, de a folyamatban levő gügyögést valami kellemetlen hangra vagy zajra válaszreakcióként abba is hagyhatja. A gügyögési periódus igen lényeges a későbbi beszéd és a hangképzés egészséges fejlődése szempontjából.
Jó szülő-gyermek kapcsolat
A szeretettel körülvett, a jó szülő-gyerek kapcsolatban növekvő csecsemők sokkal többet és színesebben gügyögnek, változatosabb, játékosabb hangokat hallatva, mint azok a társaik, akikkel nem foglalkoznak, vagy akikhez alig szólnak. Fontos a gyermekhez igazodni. Beszédünk tempója lassúbb, tagoltabb legyen. Igyekezzünk egyszerű szavakkal kommunikálni. A legkisebb gyermekkel is meg lehet értetni dolgokat a saját szintjén. Az új szavakat, mondatokat sokszor ismételni ne legyünk restek. A kétévesek végtelen „miértjei?” is igen nagy türelmet igényelnek. De a megfelelő válaszok során szókapcsolatokat, mondatokat, új kifejezéseket tanul a gyermek.
Dadogás
Ebben a korban, valamint a közösségbe kerüléskor előfordulhat dadogás. Sose szidjuk érte a gyermeket, ne javítgassuk folyton, mert akkor a kicsi „elnémul”. Igyekezzünk türelmesen kivárni, finoman segíteni neki, de ne mondjuk ki helyette a szavakat. A dadogás oka sokszor az, hogy a gyermek beszédtempója még lassúbb, mint gondolatainak száguldása. Szükség esetén logopédus, gyermek-pszichológus segítségét kérhetjük. A raccsolás-ban, selypítésben kérjük ki logopédus tanácsát, aki segít eldönteni, hogy mikor érdemes ezek javítá-sát elkezdeni. Az is fontos, hogy ne hasonlítgassuk gyermekünket a szomszéd gyerekekhez, akik már „mindent” mondanak. Nagyon különböző a kicsik beszédfejlődése. Jó társalgást kívánok egy idézettel Ágai Ágnes ‚ Szó ami szó’ című verséből:
„Nagyon egyszerűen kellene szólni / ebben az agyonbonyolított világban./ Veretes, tiszta, igaz beszéddel / lehántva a sallangokat, / az utánzatok idegen koloncát, / a cifra cikornyák vadhajtásait...”
Dr. Papp Ágnes
tanársegéd
Gyermekgyógyászati Klinika
|